Gewesten praten over transitparkings
De Brusselse regering beloofde eerder 16.200 parkeerplaatsen voor pendelaars die van de auto willen overstappen op het openbaar vervoer maar daar kwam nog niet veel van in huis.
"De parkings zijn te duur", zegt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) in De Morgen. "De beschikbare ruimte in Brussel is zo schaars dat we in de hoogte of in de diepte moeten werken. Daardoor stijgt de kostprijs enorm. Een parkeerplaats in een ondergrondse parking kost 30.000 euro, in een parkeertoren 20.000 euro." De minister hoopt op federaal geld via Beliris en interesse van de privésector (zie verder).
Grouwels wil de andere gewesten ook aanzetten om ook bij hen te investeren in transitparkings. "Brussel is geen eiland en het Brussels Gewest kan de kosten onmogelijk alleen dragen, dus zullen Vlaanderen en Wallonië mee hun verantwoordelijkheid moeten opnemen. Het is de bedoeling dat pendelaars zoveel mogelijk hun auto kwijt kunnen bij GEN-stations in hun eigen gewest. De Brusselse parkings zijn enkel bedoeld voor de mensen die in de buurt wonen."
Dagelijks pendelen naar schatting 360.000 mensen uit Vlaanderen en Wallonië naar de hoofdstad.
PPS-constructies
Grouwels gaat dus op zoek naar privépartners voor de bouw en het beheer van transitparkings binnen Brussel. "We willen nagaan voor welke parkings er interesse is voor PPS-constructies", zegt de woordvoerder van Grouwels aan brusselnieuws.be. "Binnenkort lanceren we een oproep." Daarnaast wil de minister de bestaande gewestelijke parkings uitbouwen. Grouwels roept de nieuwe gemeentebesturen op om constructief met het Gewest samen te werken.
De zeven bestaande parkings zijn: Coovi/Ceria, Kraainem, Delta, Reyers, Roodebeek, Stalle en Lennik-Erasmus. "Geen enkele van deze parkings wordt vandaag al echt uitgebaat als een volwaardige transitparking voor pendelaars. Daar waar mogelijk komt daar binnenkort verandering in. Eens het parkeeragentschap operationeel is en de laatste technische belemmeringen opgelost, kunnen de transitparkings in overleg met de MIVB voorbehouden worden voor gebruikers met een Mobib-kaart."
In het mobiliteitsplan Iris 2 zijn nog eens zeven overstapparkings gepland. Het gaat om de volgende locaties:
➧ Bordet: bereikbaar vanaf de A201, bediend door het GEN en in de toekomst de metro;
➧ Berchem: gelegen op de E40 en bediend door het GEN;
➧ Heizel: vlakbij de Ring en bediend door de metro en verschillende tramlijnen;
➧ Reyers: op het einde van de E40, bediend door trams (premetro);
➧ Vorst Zuid: vlakbij de Ring en het GEN;
➧ Weststation-Beekkant, knooppunt van metrolijnen
➧ Moensberg: bij de kruising van twee GEN-lijnen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.