Transitparkings: slechts 1.900 van de 16.000 beloofde plaatsen
De transitparkings maken deel uit van het Iris 2-mobiliteitsplan dat tegemoet moet komen aan de verzadiging van de Brusselse wegen. Bedoeling is dat pendelaars hun wagen aan de rand van de stad achterlaten en overstappen op het openbaar vervoer. Het plan werd in 2010 goedgekeurd.
Van de 16.000 beloofde transitparkeerplaatsen zijn er vandaag echter nog maar 1.881 in werking. Dat schrijft Le Soir. De krant weet ook nog dat het dossier niet alleen vastzit, maar dat bij een aantal bestaande parkings zelfs de slagbomen en mobibkaart-lezers verwijderd zijn.
Brussels parlementslid Jef Van Damme (SP.A) vraagt zich in de krant af of minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) wel de politieke wil heeft om de plaatsen te creëren. Hij wijst erop dat Brussel een flinke achterstand heeft tegenover grootsteden in buurlanden op het vlak van transitparkings.
Buurtbewoners en technische problemen
Volgens Grouwels vertragen tal van moeilijkheden de creatie van de plaatsen. Ze vermeldt "de bouw- en milieuvergunningen, de weerstand van buurtbewoners en technische moeilijkheden met de installatie van het mobibsysteem in de parkings."
Het langverwachte gewestelijke parkeeragentschap moet volgens de minister beterschap brengen. Dat agentschap zal instaan voor het beheer van de transitparkings.
Grouwels laat in Le Soir ook nog optekenen dat ze tegen gigantische transitparkings aan de stadsrand is omdat die een aanzuigeffect zouden kunnen hebben op mensen die nu nog met de trein komen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.