Het totale bedrag dat sinds het begin van de legislatuur is vastgelegd om het Brusselse mobiliteitsplan Good Move te financieren, bedraagt bijna 6,5 miljoen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op een vraag van David Weytsman (MR).
Good Move heeft tot nu 6,5 miljoen euro gekost
Lees ook: Ecolo likt zijn wonden: 'Nichedebatten leiden aandacht af van prioriteiten als veiligheid'
Good Move is het Gewestelijk Mobiliteitsplan voor het Brussels Gewest, dat in 2020 door de Brusselse regering werd goedgekeurd. Het geeft de belangrijkste richtlijnen op vlak van mobiliteit voor het Brussels Gewest. Onderdeel daarvan zijn de circulatieplannen in de verschillende Brusselse gemeentes. Die hebben als doel om meer leefbare wijken te creëren met minder sluipverkeer.
Het afgelopen jaar werden de circulatieplannen in heel wat gemeentes getest. Weytsman informeert nu wat die operaties de gemeenschap gekost hebben. Het gaat om bijna 6,5 miljoen euro, blijkt uit het antwoord van de bevoegde minister.
Volgens Weytsman is in dat bedrag niet alles meegeteld. Hij doelt op extra infrastructuursubsidies aan de gemeentes, technische ondersteuning vanuit het gewest, participatiemomenten met inwoners en de kostprijs van mobiliteitsstudies. Volgens het MR-kamerlid komt het totaal uit op 14 miljoen euro.
"We wisten dat Good Move slecht was voor de mobiliteit. We weten nu ook dat het slecht is voor de portemonnee van de Brusselaars. Dit plan willen we niet verderzetten zonder een grondige herziening," zegt het parlementslid aan persagentschap Belga.
'Wanbeheer'
Zijn partijgenoot Anne-Charlotte d'Ursel - tevens voorzitster van de commissie Mobiliteit in het Brussels Parlement - wijst op 'wanbeheer' bij de uitvoer van 'Good Move'. Het plan is volgens haar "niet aangepast aan de realiteit van duizenden betrokken inwoners" en de manier waarop het is ingevoerd is "onaanvaardbaar."
Een paar voorbeelden waarnaar d'Ursel verwijst: Kuregem, waar de gemeente het circulatieplan na protest terug heeft getrokken. Dat terwijl er wel uitgaven zijn gemaakt voor het plan. Sint-Lambrechts-Woluwe weigerde zelfs aan de slag te gaan met de resultaten van een gewestelijke studie, die ook geld heeft gekost.
De bijkomende bedragen - bovenop het budget van 6,5 miljoen - worden overigens niet bevestigd op het kabinet van Van den Brandt.
Brussels parlementslid Arnaud Verstraete (Groen) laat intussen via Twitter weten dat hij 6,5 miljoen euro een peulschil vindt in vergelijking met, bijvoorbeeld, de renovatie van de Annie Cordy-tunnel, goed voor 500 miljoen euro. "Een gezondere, aangename wijk, voor minder dan 0,005 procent van het jaarlijkse mobiliteitsbudget? Dat smaakt naar meer", klinkt het.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , circulatieplan , Good Move