De Brusselse groenen willen dat de Stad naast de centrale lanen ook de woonwijken errond autovrij maken. Ze pleiten daarom voor een lussensysteem. “De autoriool van de centrale lanen dreigt nu te verschuiven naar de omliggende wijken.”
Groen: ‘Ban verkeer ook uit wijken rond centrale lanen’
Lees ook: Gezien: de autovrije centrale lanen
Het uitbreiden van de voetgangerszone in het centrum is voor zowel Groen als Ecolo een goede zaak, maar de partijen zijn bezorgd over de gevolgen. Volgens hen laat de bestemmingslus in het centrum nog steeds de weg open voor transitverkeer.
“In juni komt er hopelijk definitief een einde aan de autoriool van de centrale lanen”, zeggen Marie Nagy en Bart Dhondt, Ecolo-Groen gemeenteraadsleden voor de Stad Brussel. “Onze vrees is dat de plannen, zoals die nu op tafel liggen, die autoriool verschuiven naar de woonwijken rondom de geplande voetgangerszone.”
De groenen pleiten daarom voor een lussensysteem, waarbij auto’s van en naar de Kleine Ring worden geleid. “Zo maken we niet alleen de voetgangerszone aangenamer, bovendien verschuift de overlast niet naar de omliggende wijken”, aldus Nagy en Dhondt.
Het lot van het openbaar vervoer baart de groenen ook zorgen. Heel wat eindhaltes verhuizen immers. “Op de vraag wat de impact daarvan zal zijn, kwam geen antwoord”, zeggen Nagy en Dhondt. “Het succes van de voetgangerszone hangt ook af van de kwaliteit van het openbaar vervoer. We moeten vermijden dat busgebruikers langer over hun traject doen of moeilijker kunnen overstappen op een andere lijn.”
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.