Zowel Ecolo als Groen willen dat de Stad Brussel haar mobiliteitsplannen voor het centrum wijzigt. Beide groene partijen leggen daarom een alternatief op tafel. “Een lussenplan in plaats van een miniring.”
Groenen stellen alternatief mobiliteitsplan voor
De Stad Brussel stelde haar eigen plannen eind november voor. Die houden in dat er een bestemmingslus komt rond de autovrije zone aan de Beurs en de Centrale lanen. De plannen voorzien ook in vier nieuwe ondergrondse parkings.
Die plannen kunnen voor zowel Ecolo als Groen niet door de beugel. Zij vrezen een aanzuigeffect op wagens door de nieuwe parkings en een degradatie van het openbaar vervoer. Ze hekelen ook dat de bewoners geen plaats krijgen in het plan.
Lussen
De groenen willen als alternatief werken met verkeerslussen (zie plan hieronder) vanop de Kleine Ring. Ze presenteerden dat plan ook als eens na de aankondiging van de centrumplannen begin dit jaar.
Ook moeten de parkeerplaatsen in zowel privé- als openbare parkings beter benut worden. Ten slotte moeten de buslijnen die nu hun eindhalte op de centrale lanen verlengd worden. Dat kan door een nieuwe terminus te voorzien aan de Ninoofsepoort.
Zowel het circulatieplan als de nieuwe parkings staan op de agenda van de gemeenteraad van maandagavond. De groenen vragen dan ook dat het punt daar niet goedgekeurd wordt.
Middenvinger
“Als burgemeester Mayeur, Schepen Ampe en Minister Smet dit zomaar naast zich neerleggen en de PS-SP.A-MR-Open VLD meerderheid vanavond de plannen meerderheid tegen oppositie doordrukt, dan is dit een uitgestoken middenvinger naar de duizenden Brusselaars die het net opnemen voor hun stad”, zo zeggen gemeenteraadsleden Bart Dhondt (Groen) en Marie Nagy (Ecolo).
Het alternatieve plan van Groen en Ecolo:
Vossenplein
Lees meer over: Samenleving , Vossenplein
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.