Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) is blij dat de Stad Brussel beslist om de centrale lanen autovrij te maken maar vraagt nog verder overleg. “Het zou onverstandig zijn om eindhaltes van de bussen te schrappen.”
Grouwels: ‘Oppassen voor schrappen eindhaltes in centrum’
Lees ook: Stad wil eindhaltes herbekijken
Grouwels, bevoegd voor de MIVB, vraagt dat er nog verder overleg plaats vindt over het autovrij maken van de centrale lanen. “De capaciteit van het bovengronds openbaar vervoer moet behouden blijven”, zegt ze in een mededeling. “Het eventueel schrappen van eindhaltes van bussen in de Vijfhoek is geen goed idee. Er is immers een groot vertrek- en bestemmingsverkeer in het stadscentrum dat verder bediend moet blijven.”
In het plan van de Stad Brussel wordt maar gewag gemaakt van twee eindhaltes voor bussen, dit om esthetische redenen.
Ook zullen de bussen die de geplande parkeerroute moeten gebruiken, de rijweg moeten delen met de auto. Nu beschikken de bussen op veel plaatsen, zoals op de Wolvengracht, over een eigen bedding.
De minister wijst er ook op dat de voorziene extra parkeerruimte goed moet overdacht worden. De parkeerregels moeten ook voldoen aan het Gewestelijk parkeerbeleidsplan.
Grouwels hoopt dan ook op “een constructieve samenwerking” met het stadsbestuur.
Debaets: 'Extra transitparkings nodig'
Partijgenote Bianca Debaets, die in Brussel in de gemeenteraad zit, is eveneens blij met de aankondiging van het stadsbestuur. Ze stelt zich wel vragen bij de nieuwe ondergrondse parkings en de ambitie van Mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD) om het centrum beter toegankelijk te maken met de auto. Debaets ziet liever extra transitparkings aan de rand van de stad dan ondergrondse parkings in dichtbebouwde zones.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.