Grouwels: ‘Schaf bedrijfswagen af’

© brusselnieuws.be
14/04/2011
Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) wil geen bedrijfswagens op de weg meer zien. Dat zei ze op een internationaal mobiliteitscongres in Dubai. Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open VLD) is tegen een afschaffing maar wil werknemers wel alternatieven bieden.

"Waarom geen andere vergoeding als aanvulling van het loon?" vraagt de minister aan een journalist van het weekblad Trends. "De gebruiker van de bedrijfswagen is zich te weinig bewust van de gevolgen. Gebruikers moeten beter beseffen welke keuzes ze maken. Sommige bedrijven geven een firmawagen aan mensen die op 500 meter van het werk wonen."

Grouwels roept bedrijven op om werknemers andere voordelen te geven, zoals een deel van de huishuur. Partijgenoot en federaal staatsecretaris van mobiliteit Etienne Schouppe vindt de uitspraak van Grouwels nogal kort door de bocht. Veel werknemers hebben volgens hem de auto nodig. Bovendien is onze fiscaliteit daar op afgesteld. De staatssecretaris wijst er verder op dat er steeds meer energiezuinige bedrijfswagens zijn.

Autofederatie Febiac zegt dat bedrijfswagens afschaffen het fileprobleem niet zal oplossen. "Want maar 300.000 van de 5,2 miljoen auto's in België zijn bedrijfswagens."

Kilometerheffing
Minder auto's in Brussel, is hoe dan ook de boodschap van Grouwels. De mobiliteit moet beter in de hoofdstad om de stadsvlucht tegen te gaan, zo is de achterliggende redenering. Brussel heeft de middeninkomens immers broodnodig.

Het Iris 2-plan van de gewestregering stelde al dat het autogebruik in 2018 een vijfde lager moet liggen. Grouwels herhaalt daarom haar pleidooi voor een kilometerheffing, al is daar in de regering geen unanimiteit over. Recent nog werd beslist om die heffing aan de kant te schuiven en in de plaats een wegenvignet in te voeren. Een kilometerheffing zou er alleen voor vrachtverkeer komen.

"Het gaat daarbij niet zozeer om de opbrengst," zegt Grouwels. "Het is belangrijker dat de gebruiker kijkt naar alternatieve manieren van verplaatsing. Milieuvriendelijke auto's, zoals elektrische wagens, zijn niet meteen een oplossing voor het fileprobleem. Ze blijven een fysieke plaats innemen."

Grouwels is daarom ook tegen een verhoging van de prijs van het openbaar vervoer. Lagere prijzen zetten de gebruiker aan om de auto te laten staan.

'Kiezen tussen bedrijfswagen of woonbonus'
Brussels parlementslid Carla Dejonghe (Open VLD) is tevreden dat Grouwels de discussie rond bedrijfswagens opnieuw geopend heeft maar vindt een afschaffing te radicaal. "Ik pleit ervoor dat bedrijven hun werknemers laten kiezen tussen een bedrijfswagen en een woonbonus. In de nabije toekomst zouden we moeten evolueren naar een systeem waarbij de werknemer kan kiezen uit een ruimer pakket van extralegale voordelen, bijvoorbeeld een tussenkomst in de hypothecaire lening of de huur."

Dejonghe pleitte eerder al voor de invoering van een woonbonus als alternatief voor de bedrijfswagen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni