De handelaars en zelfstandigen reageren voorzichtig positief op het plan van de Stad Brussel om een deel van de centrale lanen verkeersvrij te maken. Dat zeggen verschillende Brusselse beroepsvereningen en federaties. “Er moet wel een zekere speelruimte voorzien worden voor privévoertuigen.”
Handelaars voorzichtig positief over plan Vijfhoek
Dat staat te lezen in een gemeenschappelijk persbericht van de Brussels Kamer van Koophandel BECI, zelfstandigenorganisatie IZEO, automobilistenvereniging Touring, vastgoedvereniging BVS, de Federatie van de Belgische Parkings en de Handelaarsvereniging Brussel-Centrum.
“In andere steden is uit gelijkaardige projecten al gebleken dat dit een succes kan worden”, klinkt het. “Maar we herinneren er aan dat het terugbrengen van de centrale lanen tot een rijstrook per richting al een hachelijke verandering is geweest, met tot vandaag verkeershinder tot gevolg.”
Er zijn dan ook flankerende maatregelen nodig om de toegankelijkheid van het centrum te garanderen, zeggen de organisaties. ”Een versterking van de metro, openbare vervoerdiensten op menselijke schaal, verkorte wachttijden, fietspaden op een eigen strook, enzovoort”, klinkt het.
Ook moet speelruimte voorzien worden voor privévoertuigen. Het gaat dan vooral om extra parkeerplaatsen buiten de openbare weg en manieren om chauffeurs daar vlot de weg naartoe te wijzen.
Brussels schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Els Ampe (Open VLD) benadrukt dat de vragen van de verschillende verenigingen opgenomen zijn in het Mobiliteitsplan van de Stad Brussel.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.