Helft verkeersdoden is voetganger
Het aantal verkeersdoden kende met 37 een opvallende piek in 2012. Het is al van 2008 geleden dat er nog een gelijkaardig aantal doden viel. Toen lieten 35 mensen het leven in het verkeer.
Toch gaat het om een uitschieter. "We zien de afgelopen jaren een dalende tendens in Brussel", zegt Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). "Het gaat in Brussel om relatief kleine aantallen. Als er een ongeval is met meerdere doden, drijft dat het totaal al snel op."
Het aantal doden in het Brusselse verkeer ligt traditioneel eerder laag in vergelijking met de omvang van de verkeersstroom. De lage gemiddelde snelheid in de stedelijke omgeving ligt daar aan de basis van.
Vooral voetgangers zijn het slachtoffer. 19 van hen kwamen om in 2012, zij zijn dus goed voor meer dan de helft van de dodelijke slachtoffers. Daarna volgen de auto (8 doden) en de motor (3 doden). Voetgangers raken ook het vaakst zwaargewond, met 82 zwaar gekwetste slachtoffers in 2012; Daarna volgen de motorrijders (43 zwaargewonden) en de automobilisten (29 zwaargewonden). Bij de fietsers vielen er geen doden. Verder viel er nog een dode in een lichte vrachtauto en kwam een ruiter om het leven. Voor de vijf resterende verkeersdoden zijn geen gegevens beschikbaar.
In Vlaanderen en Wallonië komen dan weer vooral automobilisten om het leven. "Ook dat is eigen aan Brussel", zegt Genoe. "Drie vierde van de verplaatsingen door Brusselaars gebeurt te voet. Het is dus logisch dat voetgangers meer vertegenwoordigd zijn in de ongevallenstatistieken. Al is er ook daar een uitschieter, want normaal vertegenwoordigen voetgangers rond de 40 procent van de verkeersdoden in Brussel. Nu is dat meer dan de helft."
'Inspanning nodig'
Volgens het BIVV valt er voor de voetgangers nog het meest te doen op gebied van verkeerveiligheid. "Algemeen gezien is er een dalende trend", zegt Genoe. "Maar bij de voetgangers zien we een stagnatie. Er zal wel een zeer grote inspanning nodig zijn om dat aantal naar beneden te krijgen, bijvoorbeeld door te werken aan de infrastructuur. In de eerste plaats zal er daarvoor een onderzoek nodig zijn naar de zwarte punten voor voetgangers."
Het totale aantal ernstig gewonden nam wel af met meer dan 17 procent, tot 196 slachtoffers. Het aantal licht gewonden bleef stabiel op 4.529, wat er 9 minder zijn dan het jaar ervoor.
Het aantal verkeersongevallen in het Brussels Gewest bleef in 2012 vrijwel stabiel ten opzichte van het jaar ervoor. In 2012 waren er 3.882 ongevallen, 35 minder dan in 2011.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.