De Stad Brussel heeft het masterplan goedgekeurd voor de heraanleg van de centrale lanen in de Vijfhoek. De uitwerking van het bijhorende circulatieplan verloopt stroef.
Heraanleg rond Beurs in stroomversnelling
Burgemeester Yvan Mayeur (PS) zet er vaart achter. In januari besliste de stad om de centrale lanen autovrij te maken tussen het De Brouckèreplein en het Beursplein. Vorige week donderdag heeft het college het masterplan goedgekeurd, ontworpen door SumProjects.
De centrale lanen zijn in het plan opgedeeld in zones met elk een eigen identiteit. Aan het De Brouckèreplein komt een groot plein van gevel tot gevel waar manifestaties kunnen plaatsvinden. Er komt ook een kunstwerk.
Verder naar de Beurs komen er pleintjes. Het Beursplein zelf wordt een plek voor culturele manifestaties. Richting Fontainas krijgen de lanen het uitzicht van een promenade. Vanaf de Ververstraat zullen er ook auto’s rijden, maar de verkeersstroom zal er beperkt zijn. De hele heraanleg mondt uit in een groene zone die aansluit op het toekomstige Fontainaspark.
Hiermee wordt niet alleen wat gedaan aan het aftandse uitzicht van de centrale lanen, het is ook een drastische mobiliteitsingreep. Er zal geen doorgaand verkeer meer mogelijk zijn.
Liberalen in snelheid genomen
Er is met de liberalen in de stad Brussel afgesproken dat, ter compensatie, de auto’s tot in het hart van de stad kunnen, al was het maar om de ondergrondse parkings te kunnen bereiken. Er komt een parkeerlus op twee rijvakken in één richting. Het studiebureau Technum werkt hiervoor een circulatieplan uit. Dat had al in maart moeten klaar zijn, maar de uitwerking wil niet vlotten.
Dat heeft met de technische complexiteit te maken – het is niet eenvoudig om de toekomstige verkeersstromen te voorspellen – maar ook met discussies over de verkeerscapaciteit. Kort gezegd veronderstelt een parkeerlus op twee rijvakken in dezelfde richting oversteekplaatsen en verkeerslichten. Daardoor wordt het verkeer gestremd, en dus staat ook de capaciteit onder druk.
Daarnaast rijst de vraag wat er met de fietsers en bussen moet gebeuren. Heel wat straten rond de autovrije zone zijn te smal om aan alle mobiliteitsbehoeften te voldoen. De liberalen willen echter een maximale autocapaciteit in de Vijfhoek.
De schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) hoopt over een maand het circulatieplan te kunnen voorstellen, maar is eigenlijk in snelheid genomen door Yvan Mayeur die eerder al het masterplan door het college heeft laten goedkeuren. “Was het circulatieplan eerder klaar, dan hadden we het masterplan daar aan moeten aanpassen. Maar nu is het masterplan klaar, en dus moet het circulatieplan zich daar aan aanpassen,” zegt een betrokkene.
Cachet
Nieuw is alvast het participatieproject van schepen Ans Persoons (SP.A). De bewoners en gebruikers krijgen via ateliers de kans om ideeën te leveren voor de heraanleg. In januari kan het studiebureau daar dan mee aan de slag, zodat in de lente de bouwaanvraag kan volgen. De stad wil dan een jaar later met de werken starten. In 2018 zouden die klaar moeten zijn.
Over de kostprijs heerst nog onduidelijkheid. Beliris heeft 12 miljoen gereserveerd. De stad Brussel kan daar nog een aanzienlijk bedrag bijleggen. “Alles hangt af van de materiaalkeuze,” zegt Yvan Mayeur die er aan toevoegt dat de Stad Brussel met ‘edele materialen’ wil werken om de centrale lanen het cachet te geven die ze verdienen.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.