Het gewestelijk parkeeragentschap parking.brussels wil een einde maken aan betwistingen met autobestuurders over het tijdig verlaten van hun parkeerplaats in een blauwe zone. Daarvoor gaat het gebruik maken van gedetailleerde foto's van scanwagens die precies aangeven of een wagen zijn plaats heeft verlaten. “Op die manier is er geen ruimte meer voor discussie”, zegt Sara Jasmes van parking.brussels aan BRUZZ.
Hiaat in scanwagensysteem maar Parking.brussels heeft al oplossing klaar
In Schaarbeek werd de scanwagen al in 2016 boven de doopvont gehouden. Ondertussen rijden er in de gemeente drie exemplaren rond plus een scanscooter en kreeg het systeem navolging in Jette (een wagen), Brussel-Stad (twee wagens) en Elsene (twee wagens en een scanscooter). Ook heel wat andere Brusselse gemeenten denken eraan om gebruik te maken van deze technologie, al is dat voorlopig nog niet concreet.
Scanwagen niet feilloos
De tijd van de papieren parkeerbonnen achter de voorruit lijkt daarmee voorbij. Maar de digitale revolutie komt wel met een aantal kinderziekten. Zo werden in Elsene voor de periode april tot juli dit jaar nog 13.000 boetes geannuleerd door een computerbug, goed voor een totaalbedrag van 325.000 euro. En ook de werking van de scanwagen op zich is niet feilloos.
Scanwagens houden geen rekening met de mogelijkheid dat een auto na een scan wegrijdt, om zich vervolgens opnieuw te parkeren op exact dezelfde plaats.
Wie tot voor kort parkeerde in een Elsense blauwe zone, kreeg soms onterecht een boete in de bus. Scanwagens houden namelijk geen rekening met de mogelijkheid dat een auto na een scan wegrijdt, om zich vervolgens opnieuw te parkeren op exact dezelfde plaats. Hoewel een automobilist in dat geval wel degelijk zijn plaats heeft afgestaan, registreert de scanwagen de beweging van het voertuig niet.
Waterdicht fotosysteem in de maak
Parking.brussels erkent het probleem, maar zegt hiervoor intern een oplossing te hebben uitgewerkt.
"Binnenkort zullen we werken met gedetailleerde foto’s van geparkeerde auto’s. Die worden getrokken door de vele camera’s op de wagen en maken meteen duidelijk of een wagen zich al dan niet verplaatst heeft"
“We hebben hiervoor intern een tijdelijke, sluitende oplossing gevonden. Maar na de update van onze software, zal er helemaal geen ruimte meer zijn voor discussie”, zegt Sara Jasmes, woordvoerder van parking.brussels aan BRUZZ.
“Vanaf volgend jaar zullen we werken met gedetailleerde foto’s van geparkeerde auto’s. Die worden getrokken door de vele camera’s op de wagen en maken meteen duidelijk of een wagen zich al dan niet verplaatst heeft.”
“De invoering daarvan laat op zich wachten omdat de technologie achter de verwerking van het beeldmateriaal in onze kantoren nog niet op punt staat”, legt Jasmes uit.
Overal betalend parkeren in Schaarbeek
Maar ook zonder scanwagen, is het moeilijk om blauwe zones accuraat te controleren. “Autobestuurders zijn inventief in het vinden van achterpoortjes. Mensen gaan vaak om de twee uur hun parkeerkaart verschuiven, of verlaten kortstondig hun plaats om hun auto vervolgens opnieuw op dezelfde plek te stallen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Het is voor stewards vaak onmogelijk om daar iets tegen in te brengen”, zegt Schaarbeeks schepen van Mobiliteit Adelheid Byttebier (Groen) aan BRUZZ.
Het gemeentebestuur heeft daarom besloten om de blauwe zones af te schaffen en het hele grondgebied permanent betalend te maken. “Zowel ten noorden als ten zuiden van het Josaphatpark zal parkeren betalend worden. Misbruik is niet de hoofdreden voor deze maatregel, wel de leefbaarheid voor de buurtbewoners. De ingreep schept duidelijkheid, waardoor niemand zich nog moet afvragen in welke zone ze nu beland zijn”, aldus Byttebier nog.
Lees meer over: Samenleving , scanwagen , Parking.Brussels , Adelheid Byttebier , blauwe zones
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.