Nu de zon steeds meer doorbreekt, wordt in Brussel opnieuw druk gepalaverd over het beste parkplaatsje. Wie zich af en toe neervlijt in het Jubelpark, weet dat hij zijn plek daar moet delen met koning auto. Midden in het park komt een stuk van de Jubelparktunnel even bovengronds piepen. Als een brede grijze spiegelas deelt de N3 de symmetrisch ontworpen groene long in twee. Waarom blijft de steenweg niet onder de graszoden verstopt?
JOUW VRAAG. Waarom is de tunnel onder het Jubelpark in het midden niet overdekt?
Waarom is de tunnel onder het Jubelpark in het midden van het park niet overdekt?
De tunnel, zoals we die vandaag kennen, bestaat sinds 1974. Ook wie daarvoor het Jubelpark met de wagen doorkruiste, dook onder de grond. Reed je toen richting het centrum, van oost naar west, dan kon je wel nog onder de triomfboog tuffen. Maar ter hoogte van het Monument voor de Belgische pioniers in Congo moest je ondergronds verder. De tunnel loodste je onder het Schumanplein in de Wettunnel om een kleine driehonderd meter verder, aan het Berlaymontgebouw, weer boven de grond uit te komen.
In 1974 kreeg de Jubelparktunnel haar huidige vorm. Er werd een tweede ondergrondse pijp gegraven die aan de huidige metrohalte Merode de dieperik in duikt. Zo bol je onder de triomfboog en het merendeel van het park door. Aangezien er al een tunnelingang bestond, was het logischer om het nieuwe deel daar boven het aardoppervlak op te laten aansluiten. De autotunnel dieper maken kan bovendien niet omdat er metro-infrastructuur onder ligt. Het geheel, met bovengrondse betonheuvel, meet sindsdien 607 meter. Dagelijks rijden meer dan 50.000 wagens zo even door het park.
Opvallend is wel dat het honderdtal bovengrondse meters steeds beter afgescheiden raakt van de rest van het Jubelpark. In 1996 reden de stalen rossen nog op gelijke hoogte en zonder scheidingswand tussen de parkgangers. De voorbije drie decennia is er een volwaardige zijmuur ontstaan die de automobilisten grotendeels aan het oog onttrekt. Tegenwoordig staan op het hoogste punt aan weerszijden zelfs twee strategisch geplaatste bomen om ze te verstoppen.
Net als zijn Brusselse companen is de Jubelparktunnel opgenomen in het meerjarenplan voor de renovatie van de tunnels. In 2020 zou de tunnel onder handen genomen worden, maar dat project is voorlopig nog niet erg concreet. De studies rond de renovatieplannen zijn volop bezig. Al lijkt een overkapping weinig waarschijnlijk. Aangezien het park beschermd erfgoed is, is het erg moeilijk om er aanpassingen aan te doen. Bovendien zou een dak slechter zijn voor de luchtkwaliteit. Want dan moeten er ventilatiekokers in het park komen. Voorlopig zullen zonnekloppers en kilometervreters dus verder vredig naast elkaar moeten vertoeven in het Jubelpark.
VOLGENDE WEEK: Waarom zijn Durbuy en Oostende steden, terwijl pakweg Anderlecht gewoon een gemeente is?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie. De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag in Big City.
Big City
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Big City , Jubelpark , Jubelparktunnel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.