Kir: 'Walking Madou slecht voor imago St-Joost'

LV
© brusselnieuws.be
15/01/2013
Woensdagavond kunnen de inwoners van Sint-Joost naar een informatievergadering over de plannen voor de Leuvensesteenweg met minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) en burgemeester Emir Kir (PS). Die laatste spuwt vooraf opnieuw zijn gal over het project. De groene oppositie spreekt over "sabotage".

In een interview dinsdag met Le Soir maakt Kir nogmaals duidelijk dat hij een voetgangerszone tussen Madou en het Sint-Joostplein geen goed idee vindt. "De Scailquinstraat is niet gemaakt voor zoveel auto's, de Leuvensesteenweg moet weer open voor het verkeer", klinkt het. "Ik vraag ook dat de autowrakken en het geel, dat snel lelijk wordt, verdwijnen. Die dingen geven de gemeente een slecht imago."

Volgens Kir is er ook geen draagkracht voor Walking Madou. "De bewoners hebben er genoeg van en de handelaars klagen over 30 procent minder zakencijfer", klinkt het. "Iedereen moet zijn mening kunnen geven. Het moet gedaan zijn met dat intellectueel terrorisme, waarbij een zekere categorie personen de specialisten zijn inzake stedenbouw en mobiliteit."

Minister Grouwels wil voorlopig niet reageren. "Wij zullen onze plannen voorstellen op de vergadering zoals afgesproken", aldus haar woordvoerder tegenover brusselnieuws.be.

De Ecolo-Groen-oppositie is fundamenteel wel gewonnen voor de voetgangerszone maar vindt dat ze niet op de juiste manier is gerealiseerd. "Er is inderdaad een probleem in de Scailquinstraat, dus daar moet minister Grouwels met een oplossing komen", zegt gemeenteraadslid Frederic Roekens. "Er is een laad- en loszone nodig en er moeten bredere voetpaden komen. Het tankstation zorgt voor veel overlast en zou beter verdwijnen."

Tabula rasa
Roekens wijst erop dat een plan met begeleidende maatregelen bestaat maar dat het door de gemeente opzij is geschoven. "Er was een studie besteld bij het bureau Stratec om extra sluipverkeer te vermijden bij de aanleg van Walking Madou maar dat is nooit uitgevoerd. Dat wijst op sabotage vanwege de burgemeester. Kir is tegen een lussensysteem en wil het verkeer vlotter maken maar zo gaan we alleen extra verkeer aantrekken. Het transitverkeer heeft geen plaats in onze dichtbevolkte gemeente."

Ecolo-Groen vreest ook dat de gemeente de plannen om het huizenblok tussen Leuvensesteenweg en Scailquinstraat grondig te vernieuwen opgeeft. "Het lijkt erop dat Kir vooral alles anders wil doen dan zijn voorganger Demannez", aldus nog Roekens. "Het nieuwe bestuur is voor 80 procent hetzelfde maar wil tabula rasa houden. Zo is het debat niet langer rationeel."

Burgerplatform
Het Burgerplatform Avance St-Josse Vooruit! zegt in een persbericht op de infovergadering te zullen pleiten voor "een snelle autoluwe heraanleg van de Leuvensesteenweg tussen Madou en het Sint-Joostplein". "Sint-Joost is geen transitgemeente voor autopendelaars. De inwoners van Sint-Joost willen vooruit, daarvoor moet de gemeente investeren in een kwalitatief mobiliteitsbeleid", aldus nog het burgerplatform.

De informatievergadering vindt plaats op 16 januari om 19 uur in de school Joseph Delclef, Warmoesstraat 52, 1210 Sint-Joost.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node , Samenleving , Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni