Het einde nadert voor de belangrijke werkzaamheden aan Schuman. De renovatie van het trein- en metrostation en de bouw van de nieuwe treintunnel onder de Europese wijk wordt afgerond over exact honderd dagen. De werf zal dan bijna acht jaar op de teller hebben.
Laatste 100 dagen voor treinwerf Schuman
In de nacht van 12 op 13 december wordt de nieuwe treintunnel tussen het station Schuman en lijn 26 (het oostelijk ringspoor), de zogenaamde Schuman-Josaphattunnel, officieel geopend. Vanaf die dag heeft de Europese wijk rechtstreekse treinverbindingen met Brusesls Airport (in 13 minuten), maar ook Leuven, Luik, Mechelen en Antwerpen.
De betrokken instanties hopen met deze "strategische schakel voor de Brusselse mobiliteit" meer mensen te overtuigen om zich met het openbaar van en naar de Europese wijk te verplaatsen. De nieuwe verbinding moet voor een stuk ook de verzadigde Noord-Zuidverbinding ontlasten.
De bouw van de 1,25 kilometer lange treintunnel was in elk geval een van de meest ambitieuze werven van de laatste jaren. De uitgang van de Wettunnel voor auto's moest bovendien verhoogd worden om plaats te maken voor de treinen. De tunnel passeert ook onder enkele belangrijke gebouwen van de Europese instellingen en de herenhuizen van de Plaskylaan.
"De werf kende verschillende technische uitdagingen, zoals het graven van een tunnel onder het geklasseerde art-decogebouw Résidence Palace, of het plaatsen van 160 ton wegende pijlers, die de nieuwe tunnel over de metrosporen ondersteunen", legt Delphine Cauchie uit, projectleider bij bouwheer Beliris.
Drie jaar lang zijn dag en nacht tot soms bijna 200 mensen tegelijkertijd bezig geweest met complexe graaf- en montagewerken. Met de hoeveelheid aarde, zand en stenen die via de wegtunnel richting E40 naar boven worden gehaald, kan je honderd Olympische zwembaden vullen. 83.000 kubieke meter beton is gebruikt om de tunnel te bouwen.
Bovengrond
Ondertussen kreeg ook het station Schuman een flinke beurt. De trein- en metrohalte kreeg extra perrons, meer ruimte en natuurlijke lichtinval. Er komen ook nog nieuwe handelszaken. Momenteel wordt ook de bovengrond voorlopig heringericht zodat het station beter zichtbaar en toegankelijk wordt. Over de definitieve heraanleg van het Schumanplein is nog geen beslissing genomen. Een eerder project van architect Xaveer de Geyter werd afgevoerd.
Nog een laatste cijfer om van te duizelen: de kostprijs van de werken aan Schuman en de nieuwe tunnel bedroeg 365 miljoen euro. Daarnaast werd nog eens 266 miljoen euro geïnvesteerd in de verdubbelen van de sporen tussen de stations Watermaal en Schuman. Met 537 miljoen euro (waarvan 33 miljoen Europese subsidies) kwam de grootste investering van Infrabel/TUC Rail, maar ook Beliris, de NMBS en de MIVB droegen hun steentje bij.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.