Wie de regels van de lage-emissiezone overtreedt, krijgt een boete van 350 euro. Dat zegt minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH). De lage-emissiezone geldt vanaf januari volgend jaar, maar de boetes worden wel pas negen maanden later geheven. Op 2 oktober begint Leefmilieu Brussel met een grote sensibiliseringscampagne.
Lage-emissiezone: 350 euro boete
Vanaf 1 januari zijn de meest vervuilende dieselwagens niet meer welkom in het Brussels gewest. Het plan voor de lage-emissiezone wordt in verschillende fases ingevoerd. Zes regeringsleden kwamen de nieuwe maatregelen donderdag toelichten op een persconferentie. Alle bewindslieden zijn op de een of andere manier betrokken bij de invoering van de zone.
De maatregel geldt voor personen- en bestelwagens. Niet voor brommers of motoren, want die rijden standaard op benzine. Er is een lijst met uitzonderingen, onder andere MIVB-bussen en vuilniswagens van Net Brussel. Bestuurders met een geviseerde wagen die toch Brussel in willen, kunnen dat acht dagen per jaar voor een prijs van 35 euro per dag. Wie die regel overtreedt, krijgt een boete van 350 euro.
Er komt wel een overgangsperiode. Die boetes worden tijdens de eerste negen maanden niet uitgeschreven, overtreders krijgen dan enkel een waarschuwing in de bus. De overgangsperiode wordt volgend jaar nog maar drie maanden, belooft minister-president Rudi Vervoort (PS).
Daarna volgt telkens een 'latente periode' van drie maanden, een periode waarin auto's die al een boete hebben gekregen er geen tweede krijgen. In die periode kunnen bestuurders voor andere vervoersmiddelen of een andere wagen kiezen.
"Je geeft mensen zo de kans zich aan te passen", zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). "Als ze daarna nog altijd geen alternatieven overwegen, moeten we ingrijpen. Maar boetes uitdelen is niet ons doel, we willen vooral de luchtkwaliteit verbeteren."
150 camera's
Het gewest zal de auto’s controleren via 'intelligente' camera’s, die de nummerplaten zullen scannen. "Tegen het eind van het jaar zullen we al op 63 plekken in totaal 90 camera's hebben hangen", zegt staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V). "Tegen midden volgend jaar komen er daar nog eens een 60-tal camera's bij. We kunnen die ook voor andere doeleinden gebruiken, zoals snelheidscontroles of het opsporen van geseinde voertuigen."
De camera's moeten tegen begin 2018 op alle grote invalswegen hangen, en ook de tunnels en de Kleine Ring controleren. Ze zullen ook her en der in de stad opduiken.
De Privacycommissie heeft haar fiat voor het scansysteem nog niet gegeven, dat gebeurt pas als de camera's ook effectief ophangen. Volgens Debaets is in de ordonnantie rond de camera's "uiteraard voorzien dat die volledig tegemoetkomen aan de vragen van de Privacycommissie". Het is nog onduidelijk hoe het gewest buitenlandse auto’s zal controleren.
Alle informatie over de Lage Emissiezone kun je terugvinden op deze website.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.