Bijna elke dag staat er een rij wachtenden voor het administratief centrum van de Stad Brussel. Ook op deze stormachtige donderdag staan om 7.30 uur al zo’n dertig personen aan te schuiven, bijna allemaal cliënten voor het vreemdelingenloket. Onder hen ook mensen die de dag ervoor al aanschoven, maar niet geholpen werden. “Het is gewoonweg respectloos en onmenselijk."
Lange wachtrijen aan Brusselse vreemdelingendienst: 'Dit is respectloos'
Ook in de stortregen en snijdende wind staan de klanten, vaak niet-Belgen, al vanaf 5.00 uur 's morgens aan te schuiven. Dat terwijl het administratief centrum pas om 8.00 uur opent.
“De wachtrijen hier zijn niet normaal,” vertelt Willy Senge uit Kameroen. Hij beleeft bij elke aanvraag hetzelfde scenario: een urenlange file. “Elk jaar moet ik hier zo’n vijftal keer zijn, en er verandert amper iets. De files zijn er nog altijd en het personeelstekort duidelijk ook. Hier moet iets aan gedaan worden.”
Ook Narek, een Armeniër die al drie jaar in België woont, begrijpt het niet. “Het is gewoonweg respectvol en onmenselijk,” vertelt hij misnoegd. “Hoe kan je eender wie zo lang laten aanschuiven om daarna te zeggen dat je morgen maar moet terugkomen?”
'Naar de gemeente gaan is vrijaf nemen'
Niet enkel de lange wachtrij, maar ook het geld en de verloren werkuren, zorgen voor onbegrip.
"Momenteel loop ik stage bij een mediabedrijf en heb ik moeten zeggen dat ik vandaag te laat zou komen," vertelt Madison Czopec, een studente journalistiek uit de Verenigde Staten. "Nu ben ik hier, maar er is een probleem met mijn aanvraag. Dus moet ik morgen terugkomen. Dit brengt me in een moeilijke situatie."
Bij Viktor, een Congolees die al vijf jaar in België woont, klinkt hetzelfde ongemak. "Als ik naar de gemeente moet, dan weet ik dat ik vrijaf moet nemen. Maar daardoor verlies ik ook geld," vertelt hij. "Gisteren was ik te laat en kreeg ik geen ticket. Daarom ben ik vandaag al om 05.00 uur gekomen. Toch was ik niet de eerste in de rij."
Nu deelt de Stad Brussel 225 tickets uit bij de vreemdelingendienst. Wie een ticket krijgt, mag (bijna) zeker zijn dat die de dag zelf nog bediend wordt. Als je toch niet aan de beurt komt, kan je de volgende dag terugkeren met hetzelfde ticket en heb je voorrang op anderen.
Oplossing
De gemeente heeft oor naar de klachten. Hoewel BRUZZ eerder al schreef over de lange wachtrijen, beweert Brusselse Schepen Ahmed El Ktibi (PS) dat ze een recent fenomeen zijn.
"Momenteel zijn we aan het nadenken over wat veranderd moet worden aan ons systeem. Er is duidelijk meer personeel nodig. We zijn aan het overleggen over de aanwerving van extra personeel om zo meer loketten te kunnen openstellen voor het publiek," vertelt de woordvoerder van Brusselse Schepen van Burgerlijke Stand Ahmed El Ktibi (PS) aan BRUZZ.
Een andere oplossing is het versterken van het online E-loket waar je een afspraak kan plannen, vertelt de woordvoerder verder. "We zijn dan ook aan het bekijken hoe we dat kunnen verbeteren, om zo de files te vermijden."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Olivier Mahy , Ahmed El Ktibi
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.