De katholieke scholengroep Sint-Goedele zoekt nog 24 leerkrachten. Bijna een op de drie vacatures raakt niet ingevuld. En ook in het Brusselse gemeenschapsonderwijs groeit het tekort. “Het volstaat niet meer om een vacature te plaatsen. Ik begin nu zelf mensen op te bellen en facebookpagina’s af te schuimen."
Lerarentekort in Brussel groeit: ‘Lerarenvijver is leeggevist’
Verschillende Vlaamse scholen waarschuwden de voorbije dagen voor een lerarentekort. In Brussel, waar er dit jaar 1.200 schoolplaatsen bijkomen, lijkt het tekort echter nog een stuk groter. Zo had de vrije scholengroep Sint-Goedele bijvoorbeeld 80 vacatures voor leerkrachten, waarvan er nog steeds 24 niet ingevuld zijn.
Het merendeel van de openstaande vacatures is voor betrekkingen in het secundair. “Vooral leerkrachten wiskunde en wetenschappen zijn moeilijk te vinden,” weet scholengroepdirecteur Piet Vandermot. “En ook voor het vak Frans vinden we moeilijk personeel.”
"Ik ben al dertig jaar actief en dit heb ik nog nooit gezien."
Vandermot vreest dat het tekort bij het begin van het schooljaar nog toeneemt. “Als een leerkracht uit Limburg bijvoorbeeld een job vindt in zijn eigen regio bij het begin van het schooljaar, zijn we die vaak kwijt.” De directeur raakt daarmee aan structureel pijnpunt in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel. Veel leerkrachten komen van ver en verlaten na enkele jaren al het Brusselse onderwijs als ze dichter bij huis kunnen werken.
De huidige situatie is voor Vandermot ongezien. “Ik ben al dertig jaar in het Brusselse onderwijs actief en dit heb ik nog nooit gezien.”
Knelpuntvakken wiskunde en levensbeschouwing
Ook het Brusselse gemeenschapsonderwijs – goed voor ruim vijftig scholen, gegroepeerd in Scholengroep Brussel – vindt het steeds moeilijker om vacatures in te vullen. De scholengroep zoekt vandaag nog een vijftigtal leerkrachten (voor een totaal aantal leerlingen dat veel groter is dan bij Sint-Goedele). In het secundair gaat het ook hier vaak om leerkrachten wiskunde. In het basisonderwijs ontbreken dan weer een dozijn lesgevers voor levensbeschouwelijke vakken.
Dankzij het lerarenplatform - een soort vervangingspool – zal de scholengroep het tekort in het basisonderwijs grotendeels kunnen invullen, legt directeur Jurgen Wayenberg van Scholengroep Brussel uit. “Maar onze directeurs merken wel dat het steeds moeilijker wordt om leerkrachten aan te trekken. Het volstaat niet meer om een vacature te plaatsen. Ik begin bijvoorbeeld zelf mensen op te bellen en facebookpagina’s af te schuimen.”
Brusselaars voor de klas
De redenen voor het tekort zijn meervoudig. Naast de eerder vermelde capaciteitsuitbreiding en de lokroep van de thuisregio, is er ook het kleine aantal studenten in de leerkrachtenopleiding. Dat laatste probleem bestaat overigens evengoed in Vlaanderen. “De vijver waarin we lokaal kunnen vissen is leeggevist,” zeg Piet Vandermot. “Er studeren niet zoveel leerkrachten af in Brussel. Terwijl we net mensen nodig hebben die hier opgegroeid zijn of er school liepen. Die willen vaak wél in Brussel blijven en voelen zich meer thuis in de Brusselse diversiteit.”
Vandermot zou dan ook veel meer Brusselse leerkrachten met anderstalige roots voor de klas willen zien. “Veel van die mensen komen uit TSO-opleidingen en hun Nederlands is niet altijd perfect. Maar ze begrijpen de Brusselse leerlingen en kunnen bijvoorbeeld een leerkracht ondersteunen die meer op het taalaspect focust.”
Lees meer over: Brussel , Onderwijs , lerarentekort , Scholengroep Brussel , scholengroep Sint-Goedele Brussel
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.