Liberalen zwakken parkeerplan af
H et parkeerplan wijzigen was een van de speerpunten van de MR, die tot de gemeenteraadsverkiezingen in de oppositie zat. In het beleidsprogramma van de nieuwe tandem PS-MR wordt het plan dan ook bijgespijkerd. Dat blijkt uit het bestuursakkoord, dat brusselnieuws.be inkeek.
Neder-Over-Heembeek en Haren verdwijnen uit het parkeerplan. Daar blijft alles dus bij het oude: geen parkeermeters en geen blauwe zones. "Je moet geen parkeermeters plaatsen waar dat niet nodig is," zegt schepen Marion Lemesre (MR), bevoegd voor het parkeerbeleid. "In Haren en Heembeek zijn zulke regels overbodig. De handelaars en bewoners zijn er, in tegenstelling tot in andere wijken, ook geen vragende partij. Bewoners die al een parkeerkaart gekocht hebben, zullen uiteraard vergoed worden."
Voor de zones Laken en Roosevelt (aan de ULB) wordt er opnieuw onderhandeld over de spelregels. Nieuw is wel dat alvast Laken één grote zone wordt. In die deelgemeente heeft de Stad al een groot aantal parkeermeters geplaatst, onder meer op de Heizel. "Ik sluit niet uit dat er een aantal meters ook weer verdwijnen," zegt Lemesre.
Duur voor pendelaars
De tarieven voor parkeren veranderen ook. Als toegeving aan de handelaars wordt het eerste kwartier parkeren in rode en groene zones gratis. De prijs voor een abonnementskaart gaat ook naar beneden: inwoners van de Stad betalen tweehonderd in plaats van vijfhonderd euro per jaar. Voor handelaars gaat het tarief van 750 euro per jaar ook naar beneden, maar over het exacte bedrag wordt nog overlegd.
Voor de pendelaars is er minder goed nieuws: een abonnement blijft voor hen 750 euro kosten. Ter compensatie wordt Parking C op de Heizel opengesteld, al is het nog niet duidelijk hoe dat georganiseerd zal worden met de vele beurzen die daar plaatsvinden. Ook de haltes van het openbaar vervoer liggen niet vlakbij.
Lemesre hoopt tegen april 2014 de wijzigingen aan het parkeerplan door het college en de gemeenteraad te loodsen. In de zones Vijfhoek, Louiza, Schuman en Noordwijk verandert er niets en zal de Stad vanaf begin volgend jaar toezien op de naleving van het huidige plan.
Brussels minister Brigitte Grouwels (CD&V) broedt ondertussen op een gewestelijk parkeerbeleidsplan, al laat de goedkeuring daarvan op zich wachten. Dat zal de Brusselse regering het laatste woord geven over de gemeentelijke parkeerplannen. "De gemeenten mogen voorstellen doen om zones gratis te maken," klinkt het, "maar het Gewest zal uiteindelijk zijn fiat moeten geven."
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.