Parkeerplan Brussel uitgesteld tot 2013
Het parkeerplan werd net voor de zomer gestemd, en zou vanaf 3 november van kracht worden in een eerste zone: Laken. Uitgangspunt was dat parkeren nergens meer gratis kan, en dat bewoners, die voor 10 euro per jaar in hun eigen sector kunnen parkeren, gemakkelijker een plek vinden voor hun auto.
Maar er rees heel wat protest tegen het plan. De liberale oppositie sprak van onduidelijkheden en klaagde de hoge bedragen voor niet-Brusselaars aan. Ook mensen in sectoren die minder goed met het openbaar vervoer verbonden zijn, zouden te veel moeten betalen, meenden ze. De groenen vonden dat de bevolking niet geraadpleegd was en dat een globale mobiliteitsvisie ontbrak.
Automobilistenorganisatie Touring vond het dan weer niet kunnen dat ook de overstapparkings aan de Heizel betalend worden. Dat blijkt niet helemaal te kloppen: parkeren op parking C zal 5 euro per dag kosten. Toch voor het deel dat in Brussel ligt, het Grimbergse deel is Vlaams gewest.
'Niet op de beste manier aangepakt'
Burgemeester Freddy Thielemans (PS) zei maandag aan tvbrussel, in een debat met tegenkandidaat Alain Courtois (MR), dat de uitvoering van het plan toch even uitgesteld wordt. "Wie acteert, kan fouten maken. Pedagogisch hebben we het misschien niet op de beste manier aangepakt", zei hij.
Een deel van Laken zal nu vanaf begin 2013 gecontroleerd worden in plaats van vanaf november. Voor de andere sectoren wordt het eind volgend jaar. Dat moet de Stad toelaten oplossingen te zoeken voor bijvoorbeeld het personeel van scholen en ziekenhuizen, dat 500 tot 750 euro per jaar moet neertellen om aan hun werk te parkeren. De Stad zit daarover momenteel rond de tafel met de vakbonden.
Parkeren in andere gewesten
Wat de parkings aan de Heizel betreft, die door pendelaars vaak gebruikt worden om over te stappen op de metro, pleit Thielemans ervoor dat de andere gewesten die parkeerdruk opvangen. "Te veel pendelaars parkeren zich in straten waar geen parkeermeters zijn en trekken dan met het openbaar vervoer naar hun werk. Bewoners vinden dan geen vrije plaatsen meer. Er moeten dus parkeerruimtes komen op het terrein van andere gewesten."
Uitdager Courtois zei in het debat dat voor MR-Open VLD parkeren gratis moet zijn voor alle bewoners van de stad. "Een parkeerplan is geen mobiliteitsplan. Waarom moeten wij nog belastingen betalen voor mobiliteit? Er is alleen immobiliteit", zei hij.
"We doen het niet slechter dan andere gemeenten", repliceerde Thielemans.
Het volledige debat kunt u vrijdag bekijken op Brussel Vandaag, vanaf 18 uur op tvbrussel.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Politiek , Politiek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.