Luchthaven van Luik biedt zich aan als alternatief voor Brussel

KG
© BRUZZ
16/02/2017

De directie en de vakbonden van de luchthaven van Luik hebben samen een brief gestuurd naar premier Charles Michel (MR). Daarin schuiven ze Luik naar voren als oplossing om de nachtelijke hinder rond Brussels Airport te verminderen.

Het dossier van de geluidsnormen rond Brussels Airport lijkt behoorlijk geblokkeerd te zitten. De verschillende regeringen van het land gaan volgende week op het Overlegcomité op zoek naar een uitweg uit de impasse. Komt er geen oplossing, dan treden de strengere Brusselse geluidsnormen in werking.

Intussen biedt de luchthaven van Luik haar diensten aan. In een brief aan premier Michel staat: "We nodigen de federale en gewestelijke autoriteiten uit de reële mogelijkheden in Luik te grijpen als mogelijke oplossing voor de geluidshinder op de luchthaven van Zaventem".

Cargotrafiek naar Luik
De Luikse luchthaven wijst erop dat de luchthaven al zeven dagen op zeven en 24 op 24 open is en dat de luchthaven beschikt over een ‘geluidsplan’ dat uniek is in Europa en dat de hinder voor de omwonenden beperkt.

Wallonië heeft zwaar geïnvesteerd opdat Luik dag en nacht operatief zou kunnen blijven. 500 miljoen euro om meer dan 1.500 huizen op te kopen en 5.000 andere geluidsdicht te maken. Alle vluchten tussen 23 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens zijn er geconcentreerd op één enkele route.

"Dat is niet het geval in Zaventem en Brussels Airport volhardt in de wil om 's nachts activiteiten te blijven ontwikkelen, met name op het vlak van cargo-activiteiten. Die cargo-activiteiten kan men beter in België houden door ze te ontwikkelen in Luik", klinkt het.

Chantage met tewerkstelling
De Luikse luchthaven hekelt ook de ‘chantage met tewerkstelling’ die Brussels Airport zou gebruiken. De ondertekenaars van de brief verwijzen naar Frankfurt, waar er ondanks het sluiten tijdens de nacht toch sprake is van een forse groei. "Samen pleiten we ervoor dat een duurzame oplossing voor de luchthaven van Zaventem wordt geïntegreerd in de reële mogelijkheden die de regionale luchthavens (van Charleroi en Luik) bieden", staat nog in de brief.

Pragmatische reacties
Céline Fremault, minister van Leefmilieu in Brussel, reageert voorzichtig maar open in Le Soir: “Wij hebben geen specifiek standpunt. We vragen al negen jaar een globale oplossing aan de federale regering. Het is altijd goed om elke nieuwe piste te onderzoeken. Waarop wij hopen, is een evenwicht tussen de belangen en een echte visie voor de luchthavens voor dit land.”

Iets pragmatischer klinkt het bij Brussels Airport: “Het zijn de luchtvaartmaatschappijen die beslissen waar ze naartoe willen. En over het algemeen gaan ze naar daar waar de markt het vraagt. De luchtvaartbedrijven die Brussel verlaten, gaan meestal naar buiten België.”

Brusselse geluidsnormen

De verdeling van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem zorgt voor veel onenigheid tussen de verschillende gewesten. Sinds begin 2017 wil het Brussels gewest haar strengere geluidsnormen laten gelden, maar Vlaanderen heeft daar intussen al twee belangenconflicten tegen ingediend.    

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving , Economie , Brusselse geluidsnormen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni