Het voorstel van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om de geluidsoverlast rond Brussels Airport aan te pakken door onder andere alle nachtvluchten te bannen, moet zelf geschrapt worden. Dat stelt de internationale luchtvaartorganisatie IATA vrijdag.
Luchtvaartorganisatie IATA: 'Voorstel om nachtvluchten te bannen, moet geschrapt worden'
Het voorstel van Ecolo-minister Gilkinet om vanaf oktober 2024 tussen 23 uur en 6 uur alle vluchten te schrappen heeft al veel reacties losgeweekt. Nu komt ook de branchefederatie IATA (International Air Transport Association) met een reactie, een afwijzende reactie.
Volgens IATA is het voorstel "voorbarig" en gaat het in tegen geldende internationale afspraken rond de evenwichtige aanpak (Balanced Approach) van geluidshinder op luchthavens. Die afspraken bepalen expliciet dat het opleggen van vliegbeperkingen enkel een laatste redmiddel mag zijn en dat die ingreep enkel mag gebeuren na overleg, na een kosten-batenanalyse en nadat alle andere mogelijke maatregelen uit de evenwichtige aanpak zijn uitgeput.
Bovendien zou het voorgestelde verbod "negatieve gevolgen hebben op de Belgische economie en op de vliegverbindingen". Het verbod zou vooral de vrachtsector treffen. IATA wijst er ook op dat België sterk is in de export van farmaceutische producten en die zijn sterk afhankelijk van snelle en tijd- en temperatuurgevoelige leveringen.
Volgens Rafael Schwartzman, regionaal vice-voorzitter van IATA in Europa, moet er zeker rekening gehouden worden met de klachten van de omwonenden over de geluidshinder. "Maar het is bijzonder jammer dat minister Gilkinet heeft geprobeerd de Balanced Approach te omzeilen. Dat is nochtans de lang aanvaarde en succesvolle manier om geluidshinder op luchthavens te beheersen", aldus Schwartzman. Volgens hem is het "van vitaal belang dat de regering dit voorstel schrapt en in plaats daarvan in overleg gaat met de verschillende stakeholders".
Lees meer over: Samenleving , Brussels Airport , nachtvluchten , Georges Gilkinet