Luifels en perrons Zuidstation gerenoveerd
Aan de trappen van de parallelgang van het Zuidstation komt een gehaaste vrouw met grote reistas tot stilstand. Een dranghek belemmert haar de toegang tot het perron. Op een bordje leest ze dat infrastructuurbeheerder Infrabel, in overleg met NMBS Holding, aan de luifels werkt. Zuchtend stapt ze naar de hoofdgang.
Sinds enkele weken kunnen treinreizigers de trappen aan de kleine gang in het midden van het Zuidstation niet of nauwelijks gebruiken. Infrabel maakt namelijk de sterk verweerde luifels aan sporen 7 tot en met 22 waterdicht met roofing. Onderdelen in mindere staat worden vervangen en metalen elementen ontroest. Ook krijgt de infrastructuur een likje grijze verf. Om ongelukken te vermijden worden sommige doorgangen tijdelijk afgeschermd.
Nadien wil Infrabel de perrons van dezelfde sporen vernieuwen. Zo zullen klinkers de vervuilde en vaak ongelijk liggende tegels vervangen. Voor slechtzienden komen er noppentegels. "We beperken de hinder voor de reiziger zoveel mogelijk," zegt Frédéric Petit.
Over het budget en de timing van de perrons heeft de Infrabel-woordvoerder nog geen details. Nieuwe luifels en perrons moeten het comfort en de veiligheid van de reizigers verhogen. Voor Jan Vanseveren, woordvoerder van de reizigersvereniging TreinTramBus, is het "een schande" dat de luifels in een van de belangrijkste stations van België lekken. "Deze opwaardering is dringend nodig." Volgens Infrabel krijgt Brussel-Zuid dagelijks ongeveer vijftigduizend treinreizigers over de vloer. Enkel Brussel-Centraal doet beter, met 73.000.
Lees meer over: Sint-Gillis , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.