De MIVB gaat metrolijnen 1 en 5 in eerste instantie niet volledig automatiseren. De bediening wordt wel semi-automatisch. Dat wil zeggen dat bestuurders nog altijd zullen instaan voor het in- en uitstappen van de reizigers maar niet voor het rijden zelf. Er komen nog geen instapdeuren op het perron.
Metrolijnen 1 en 5 worden semi-automatisch
Lees ook: MIVB staat voor forse besparingen
De Brusselse regering heeft de planning voor de automatisering van de metrolijnen 1 en 5 bijgestuurd. Dat bleek maandag uit het antwoord van minister van Vervoer Pascal Smet (SP.A) op vragen van Vincent De Wolf (MR) en Hervé Doyen (CDH) in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. De projectnaam Pulsar is afgevoerd. In de plaats is er een nieuw moderniseringsprogramma.
Concreet: Er komen nog altijd nieuwe metrostellen, een nieuwe stelplaats aan Erasmus en een nieuw signalisatiesysteem. Dat moet toelaten om op termijn te evolueren naar een bediening zonder bestuurder. In eerste instantie komt er echter geen volledige automatisering. Dat vergt immers ook investeringen in een afsluiting tussen het perron en de sporen. Daarvoor is bovendien een versteviging van alle perrons nodig. Enkel de perrons in recent gerenoveerde stations zoals Schuman en Hankar zijn daar al op voorzien.
De geplande semi-automatisering houdt in dat een bestuurder nodig blijft om de deuren te openen en te sluiten bij het in- en uitstappen in de stations. Voor het rijden tussen de stations is echter geen manuele interventie nodig. "Dan kunnen we de tijd tussen twee metrostellen terugbrengen van 2,5 tot 2 minuten", zegt Smet. "Dat betekent meer metro's per uur en dus meer capaciteit." Bij volledige automatisering kan er om de 1,5 minuten een metro passeren.
De regering wil de nieuwe technologie invoeren op de lijnen 1 en 5 voor ze ook wordt ingezet op de toekomstige lijn 3 tussen Albert en Bordet. Over de concrete timing en budgetten sprak Smet zich echter nog niet uit. Eerder werd al geschreven dat de automatisering op de helling stond omdat de MIVB moet besparen.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.