Het Brussels Gewest zit nog ver van haar doelstellingen om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Het aantal letselongevallen daalt weliswaar, maar het aantal dodelijke verkeersslachtoffers stijgt. Er zijn ook meer fietsongevallen.
Minder letsel-, meer fietsongevallen
Lees ook: Steeds meer ongevallen met fietsers
Eerst het goede nieuws. Het aantal letselongevallen in Brussel is in 2013 met 7,7 procent gedaald. Dat blijkt uit de jaarcijfers 2013 van het Belgisch Instuut voor de Verkeersveiligheid. (BIVV)
Toch steeg het aantal doden ter plaatse van 20 naar 21. Het aantal overlijdens dertig dagen na een ongeval stijgt zelfs fors. Van 25 tot 37. Daarmee zit het Brussels Gewest terug verder van de doelstelling die ze zich vooropgesteld had. Tegen 2020 wil het Brussels Gewest het aantal verkeersdoden terugdringen tot 16 per jaar.
Het BIVV heeft ook een opsplitsing per vervoersmodus gemaakt. Die toont dat er vorig jaar minder voetgangers in het Brusselse verkeer stierven. Ook het aantal letselongevallen met voetgangers daalde.
Er zijn wel meer fietsongevallen. Het BIVV stelt een stijging vast met 2,5 procent tussen 2012 en 2013. Over tien jaar tijd is de evolutie nog veel frappanter. Waren er in 2004 slechts 83 letselongevallen met fietsers, dan zijn dat er vandaag 464, een stijging met ruim 500 procent. “Een mogelijke verklaring is de stijging van het aantal fietsers”, zegt staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (CDH). Navraag bij de gewestadministratie leert dat de stijging van het aantal fietsongevallen inderdaad gelijkloopt met de stijgende ongevalcijfers.
Er is één dodelijk fietsongeval in 2013, maar dat was te wijten aan een natuurlijk overlijden op de fiets.
Er waren vorig jaar in Brussel minder ongevallen met bromfietsers, motorfietsers en (lichte) vrachtwagens.
Het aantal letselongevallen met fietsers door de jaren heen (Bron: BIVV)
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.