In vergelijking met 2016 is het aantal letselongevallen in Brussel in 2017 licht gedaald (- 1,1 procent), meldt het verkeersinstituut Vias. Er zijn wel meer dodelijke slachtoffers ter plaatse te betreuren: het aantal steeg van 9 naar 15. In 2015 waren dat er nog 19. Het aantal gewonden stagneerde het afgelopen jaar, rond de 4.500 personen.
Minder verkeersongelukken, maar meer doden in 2017
Het aantal doden meteen na een ongeval nam afgelopen jaar opnieuw toe. 2016 was dan ook het jaar met het laagste aantal dodelijke slachtoffers ooit in Brussel. Er vielen meer doden te betreuren onder de auto-inzittenden (+3), de voetgangers (+3) en onder de slachtoffers van ongevallen met een bestelwagen (+2). Het aantal doden ter plaatse bij de andere gebruikerscategorieën is gestagneerd.
Vias schat dat het aantal doden na 30 dagen in het Brussels gewest tussen 20 en 30 ligt. Dat zijn mensen die niet meteen bij de aanrijding overlijden, maar aan hun verwondingen bezwijken in de maand erna.
Minder ongevallen met personenwagens, meer met fietsers
Bestelwagens, motorrijders en fietsers waren wat vaker bij ongelukken betrokken, met stijgingspercentages tussen de 2 en 4 procent. Het aantal letselongevallen met bromfietsers en voetgangers bleef ongeveer gelijk. Tot slot registreerde het Gewest een vermindering van het aantal letselongevallen met personenwagens (-3,2%) en vrachtwagens (-4,4%). (Lees verder onder de grafiek)
Het Brussels Gewest telt sinds 2016 meer letselongevallen met fietsers dan het Waals Gewest. Terwijl het aantal letselongevallen met een fietser in Brussel in 2016 in vergelijking met een jaar daarvoor met bijna 20 procent steeg, nam het aantal ongelukken in 2017 nog eens met 2,2 procent toe. Het totale aantal fietsers bleef in die periode ongeveer gelijk.
Doel is 420 doden voor 2020
In heel België zijn afgelopen jaar 483 mensen ter plekke omgekomen in het verkeer. Als daar nog de slachtoffers bijgeteld worden die tot 30 dagen na een ongeval overlijden, komt VIAS aan 620 verkeersdoden.
Het aantal verkeersslachtoffers in Vlaanderen daalde in 2017 met ongeveer 10 procent, maar stagneert in Wallonië sinds 2014.
In totaal zijn er 17 minder doden dan in 2016, maar de doelstelling van 420 verkeersdoden tegen 2020 is nog niet meteen in zicht. Die doelstelling werd in 2011 gelanceerd en staat ook in het regeerakkoord van de regering-Michel.
Lees meer over: Samenleving , verkeerslachtoffers , verkeersongeluk , dodelijk ongeval , verkeersongeval , verkeersveiligheid , Vias
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.