De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB gaat 43 nieuwe metrostellen bestellen en de veiligheidssignalisatie vernieuwen. Zo wil de Brusselse regering de frequentie van de ritten opdrijven en de geplande uitbreiding van het metrowerk naar het noorden vormgeven. De Brusselse regering zal 545 miljoen euro investeren in het moderniseringsproject.
MIVB bestelt 43 nieuwe metrostellen en vernieuwt veiligheidssignalisatie
De MIVB wil het stijgend aantal ritten kunnen opvangen en in de toekomst het aanbod naar het noorden van de stad kunnen opdrijven. Hiervoor wil ze het bestaande metropark van 66 stellen uitbreiden met 43 metrostellen. Het Spaanse bedrijf Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles werd uitgekozen als leverancier. De MIVB legt 353 miljoen euro zonder btw op tafel voor deze uitbreiding. De eerste metrotrein zal in 2019 worden afgeleverd.
Daarnaast werkt de vervoersmaatschappij ook aan een verbetering van de veiligheidssignalisatie. Dit is noodzakelijk om de doorkomstfrequentie van de metrostellen te verhogen, van een interval van 2,3 minuten tot 2 minuten en zelfs anderhalve minuut. Voor deze modernisering werd het Franse bedrijf Ansaldo aangesteld als opdrachtnemer. Tegen 2020 moet de nieuwe signalisatie op een gedeelte van de lijnen 1 en 5 in werking treden, MIVB voorziet hiervoor 88 miljoen euro.
De Brusselse regering heeft het licht op groen gezet voor de uitbreiding en modernisering van het metronetwerk in de hoofdstad en zal hiervoor 545 miljoen euro investeren. Hierbij is ook al de investeringskost voor de bouw van de nieuwe stelplaats Erasmus meegerekend.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.