MIVB breekt opnieuw passagiersrecord

© brusselnieuws.be
23/01/2012
De MIVB realiseerde vorig jaar 329 miljoen ritten, opnieuw 5,6 procent meer dan in 2010 en een nieuw record. Vanaf de herfst zullen reizigers ook bij het buitengaan moeten valideren aan poortjes. Wie geen vervoersbewijs heeft, koopt per sms een duurder noodticket.

Dat blijkt maandag uit cijfers van de vervoersmaatschappij.

Het rittenaantal van 2011 ligt dus beduidend hoger dan in 2010, toen er 312 miljoen passagiersritten waren. Daarmee doet de MIVB het beter dan de doelstelling van het beheerscontract voor 2007-2011, dat een rittenaantal van 320 miljoen tegen 2011 vooropstelde, zegt Kris Lauwers, deputy ceo van de MIVB.

De Brusselse metro is goed voor 38 procent van de ritten, daarna komen de trams (34 procent) en de bussen (28 procent).

Bijna de helft van de verplaatsingen in Brussel gebeurt met het openbaar vervoer. Zowat 34 procent van de Brusselaars stapt minstens vijf keer per week in een tram, bus of metro. Slechts 18 procent zegt nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer.

"Tegen 2016, het einde van het nieuwe, nog af te sluiten beheerscontract, zou de MIVB minstens 400 miljoen ritten willen kunnen garanderen," aldus Brigitte Grouwels, de voogdijminister van de vervoersmaatschappij. Om die capaciteitsuitbreiding te financieren zou 1,2 miljard euro bovenop de jaarlijkse toename van de dotatie met 4,2 procent nodig zijn.

De cijfers zijn wetenschappelijk onderbouwd, zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon. "De berekening gebeurt op basis van manuele tellingen, abonnementscijfers en de resultaten van de ticketverkoop. Die worden dan gekruist met het aantal ontwaardingen. En moet je voor een reis drie keer overstappen en ontwaarden, dan wordt er maar een rit aangerekend," legt hij uit. "Onze cijfers zijn dus behoorlijk precies, preciezer dan bijvoorbeeld die van De Lijn."

Meer abonnementen
De verkoop van alle abonnementscategorieën gaat erop vooruit. Er zijn ook 3,5 procent meer rittenkaarten verkocht. De ticketverkoop op het voertuig zelf is er met 8 procent op achteruit gegaan. Er is verder een verschuiving van maandelijkse naar jaarlijkse formules: die laatste categorie kende een groei van 16 procent.

Noodticket per sms
In de herfst van 2012 wil de MIVB ook beginnen met de installatie van check-outs in de metro. De reiziger moet dan ook bij het buitengaan van een station zijn MOBIB-kaart valideren. "Bedoeling is om onder meer zwartrijders aan te pakken die bovengronds in de tram stappen en vervolgens een premetrostation verlaten," klinkt het bij de MIVB.

Wie niet betaald heeft en alsnog het station wil verlaten, zal een duurder noodticket moeten kopen per sms. Het bedrag van 3 euro werd in dat verband al genoemd.

Frequentie
Eerder was al aangekondigd dat de frequentie van metrolijnen 1 en 5 zal opgedreven worden, dankzij de aankoop enkele extra metrostellen. Op weekdagen betekent dat een tram om de 2,5 minuten in plaats van 3. "Dat moet 3.000 extra plaatsen per uur en per richting opleveren tijdens de spits."

Op een aantal tram- en buslijnen zal bovendien de avondspits verlengd worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni