MIVB-bus haalt stiptheid van 83,9 procent
In 2006 haalde de metro een stiptheid van meer dan 99 procent. De trams reden in goed 87 procent van de keren op tijd. De bussen deden het beter met een stiptheidspercentage van 84,5.
De ontvangsten uit de ticketverkoop bedragen net geen 220 miljoen euro, of bijna 13 miljoen euro meer dan een jaar eerder. "Over een periode van 10 jaar is dit meer dan een verdubbeling," zei adjunct directeur-generaal Kris Lauwers. "Rekening houdend met de bevolkingsgroei in Brussel zal die evolutie duurzaam zijn."
Investeringen
Directeur-generaal Alain Flausch had het over "goede resultaten", rekening houdend met de besparing van 46 miljoen euro die de Brusselse regering de MIVB in oktober 2009 oplegde. "Naast die besparing vroeg de regering in 2010 ook een begrotingsbonus van 18 miljoen euro. We zijn daar in geslaagd, en dat met minder geld", vulde Lauwers aan.
Ondanks de besparing werd niet gesnoeid in het personeelsbestand. Met 6.484 werknemers blijft de MIVB de grootste werkgever in het Brusselse gewest. De besparingen werden deels gerealiseerd door de verschuiving van investeringen (208 miljoen investeringen of 25 miljoen euro minder dan gepland) en door de vermindering van het aanbod op het Noctis-nachtnet. Dat laatste leverde een besparing op van 1.280.000 euro. De kostprijs van de expolitatie van het nachtnet daalt immers van 2.170.000 naar 1.497.000 euro. Toch zegt maar 12 procent van de Noctisklanten in een MIVB-enquête dat ze Noctis niet meer wensen te gebruiken na de dienstverminedering. "Een positief resultaat," zegt Kris Lauwers.
Voordeeltarief
In januari maakte de vervoersmaatschappij al bekend dat ze in 2010 ruim 7 procent meer reizigers heeft vervoerd. Het aantal ritten kwam uit op 311 miljoen, zo'n 21 miljoen meer dan in 2009. Voor 2011 hoopt de MIVB de kaap van 320 miljoen ritten te overschrijden. MIVB-directeur Flausch betreurt evenwel dat de inkomsten uit de ticketverkoop niet met 7 procent stegen. "Dat komt door de stijging van het aantal rechthebbenden op het voordeeltarief," aldus Flausch.
De gemiddelde beschikbaarheid van de roltrappen bleef rond de 95 procent, of nog net wat voor het gewest aanvaardbaar is. Dat cijfer lijkt opmerkelijk hoog, want onlangs raakte bekend dat de roltrappen dagelijks zo'n 200 keer gesaboteerd worden. "In dit cijfer worden de roltrappen niet meegerekend die aan het zicht onttrokken worden van de reizigers, bij voorbeeld bij werken," verduidelijkt MIVB-woordvoerster Ann Van hamme aan brusselnieuws.be.
Een van de grote dossiers voor het lopende jaar is de nieuwe beheersovereenkomst voor de periode 2012 - 2017.
De studies voor een nieuwe metrolijn (noord-zuid) en de automatisering van de metrolijnen 1 en 5 - het Pulsarproject - worden voortgezet. MIVB-directeur Flausch verwacht dat het lastenboek van dit Pulsarproject al tegen einde van 2011 klaar zal zijn.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.