Op sociale media circuleerden verschillende berichten tegen de reclame van het fast fashionmerk Shein op een tram van de MIVB. Om haar imago te beschermen, besloot de MIVB de advertentie te verwijderen.
MIVB verwijdert Shein-reclame van tram
"De MIVB steunt een merk dat niets geeft om mensenrechten," klagen verschillende mensen aan op Instagram en Twitter. Het gaat om Shein, een fast fashionbedrijf dat wereldwijd actief is. Het bedrijf kwam al meermaals in opspraak. Vorig jaar bleek nog uit onderzoek van de Zwitserse ngo PublicEye dat werknemers in Chinese fabrieken 75 uur per week moeten werken tegen een hongerloon.
Verschillende gebruikers klaagden daarom de reclame op de MIVB-tram aan. "Shein is het symbool van ultrasnelle mode, een model met twee snelheden dat berust op de uitbuiting van arbeiders om nog meer textielafval te produceren," staat in een van de berichten die op Instagram circuleert.
MIVB besloot ondertussen om de reclame van de tram te halen en wenst verder niet te reageren. Eerder reageerde de MIVB in La Capitale dat het de reclamecampagne stopzet omdat die haar imago schaadt. "Anderzijds respecteerde deze advertentie de ethische normen voor reclame en het ethisch handvest van de MIVB, dat echter zeer restrictief is. Maar dat belet ons niet om een reclamecampagne die ons imago schaadt, terug te trekken. We kunnen niet bij elk bedrijf een ethisch onderzoek instellen."
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Mobiliteit , MIVB , Shein , reclame