Het aantal scholieren in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel bereikt een nieuw record en groeit ook sneller dan het Franstalig onderwijs. Het is nu goed voor bijna 41.000 kinderen. Bovendien droogt de overstap naar het Franstalig onderwijs op.
Nauwelijks nog overstappers naar Franstalig onderwijs
40.901, zo veel leerlingen telden de diensten van de VGC op 1 september van dit jaar in het Brussels Nederlandstalig onderwijs. Een nieuw record en een stijging van 2,16 procent in vergelijking met vorig schooljaar. Dat blijkt uit cijfers die VGC-collegelid Guy Vanhengel (Open VLD) vrijgaf en die brusselnieuws.be kon inkijken.
In het kleuter-, lager en middelbaar onderwijs kwamen er telkens iets meer dan 2 procent leerlingen bij. Alleen het buitengewoon onderwijs verloor 3,3 procent van haar leerlingen. In absolute aantallen gaat dat over 48 kinderen.
Kwaliteitsperceptie
De stijging van het aantal leerlingen is een logisch gevolg van de bevolkingsgroei in het Brussels Gewest. “In het Franstalige onderwijs zien we ook een stijging”, zegt socioloog Dirk Jacobs van de Université Libre de Bruxelles (ULB). “Die is weliswaar iets minder sterk dan in het Nederlandstalig onderwijs, wat te maken heeft met de kwaliteitsperceptie, die beter is voor het Nederlandstalig onderwijs.”
Minder overstap
Opvallend is ook dat de meeste kinderen hun hele schoolcarrière in het Nederlandstalig onderwijs afleggen. Zo stroomde meer dan 90 procent van de kleuters door naar het Nederlandstalige lager onderwijs binnen Brussel. Slechts 2,1 procent trok naar het Franstalig onderwijs.
Ook bij de overstap van lager naar middelbaar blijven 9 op de 10 leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs. Daarvan trekt wel meer dan 12 procent naar een school buiten Brussel. Ook hier maakte slechts iets meer dan 2 procent van de leerlingen de overstap naar het Franstalig onderwijs.
Daarmee daalt de overstap van het ene net naar het andere. Ter vergelijking: in 2000 trok nog 7,3 procent van de ‘afgestudeerde’ kleuters naar het Franstalig onderwijs. Bij de overstap naar het middelbaar wisselde nog 6 procent van taalnet. “Ook dat heeft te maken met de perceptie van kwaliteit”, zegt Jacobs. “Ouders zien dat het Nederlandstalig onderwijs de beste garantie biedt op een twee- of drietalige opleiding. Vroeger sloot men daar nog vaker een compromis voor: een deel van de schoolcarrière in het Nederlandstalig onderwijs en een deel in het Franstalig. Nu is dat veranderd.”
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.