Negatief advies voor Just Under The Sky
Lees ook: Just Under The Sky heeft bouwvergunning
Het comité, waarin zowel de federale overheid als actoren uit de distributiesector vertegenwoordigd zijn, raadt de stad Brussel af om een socio-economische vergunning af te leveren.
Dat meldt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), dat in het comité zetelt. Volgens het NSZ is het project "niet compatibel met de gewestelijke mobiliteitsdoeleinden". "Just Under The Sky verwacht 155.000 bezoekers per week, van wie 70 procent met de auto komt. En dat terwijl de Van Praetbrug een belangrijke invalsweg is voor het woon-werkverkeer", zegt het NSZ in een persbericht. Het project is volgens het advies ook in strijd met het gewestelijke bestemmingsplan.
Het advies van het comité is niet bindend. "Een vergunning afleveren kan nog, maar de Stad zal dan met goede argumenten over de brug komen", luidt het bij de ondernemersorganisatie.
Het NSZ is zelf een uitgesproken tegenstander van het project. "Er is immers onvoldoende draagvlak voor dit project en al zeker niet bij de lokale handelaars", zegt het syndicaat. "Reusachtige shoppingcentra, zoals Just under the Sky, hebben geen bestaansrecht omdat ze de kleinhandel dood knijpen."
Het NSZ ageerde eerder ook al tegen de twee andere winkelprojecten die in en rond Brussel op stapel staan: Neo op de Heizel en Uplace in Machelen. Ook bij dat laatste project werd de milieuvergunning in eerste instantie geweigerd wegens mobiliteitsproblemen. Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V) besliste na een beroepsprocedure om toch de vergunning toe te kennen.
Promotor Equilis is niet verontrust door het advies. "Het gaat om een niet bindend advies", zegt directeur Olivier Beguin. "We wachten met vertrouwen op de beslissing van het schepencollege dat al een stedenbouwkundige vergunning afleverde in juli."
Leefmilieu Brussel leverde afgelopen zomer al een milieuvergunning af. De socio-economische vergunning is de laatste stap voor de werken kunnen beginnen.
Just Under the sky moet met 55.000 vierkante meter kleiner worden dan Neo of Uplace, maar blijft toch een van de grootste projecten van het land.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.