Een nieuwe campagne moet jongeren bewuster leren omgaan met sociale media. De campagne kreeg de naam 'Vibe Check': jongeren leren te controleren welke inhoud op sociale media hen een goed of minder goed gevoel geeft. 'Vibe Check' gaat uit van jongerenplatform WAT WAT, Mediawijs en de KU Leuven en werd maandag gelanceerd in het GO! Atheneum in Brussel.
Nieuwe sociale mediacampagne 'Vibe Check' gelanceerd in Brusselse school
Uit onderzoek van de KU Leuven van 2022 blijkt dat 27 procent van de jongeren zich onzeker voelt als ze zich vergelijken met anderen op sociale media. Vijftien procent van hen is wel eens ongelukkig als ze op sociale media zien hoeveel leuke momenten leeftijdsgenoten hebben. Net geen 24 procent heeft weinig zelfvertrouwen als ze kijken naar andere profielen.
Het onderzoek geeft aan dat bepaalde socialemediaberichten negatieve gevoelens zoals jaloersheid, onzekerheid of verdriet kunnen veroorzaken. 'Vibe Check' wil jongeren bewuster leren omgaan met die emoties. Op TikTok en Instagram kunnen ze met een 'Vibe Check'-filter aangeven welke posts hen wel een goed gevoel geven en welke niet.
Op de website WATWAT.be/vibecheck zijn artikels te vinden over de positieve en negatieve gevoelens die sociale media kunnen veroorzaken en hoe daarmee om te gaan. Er worden ook posters verspreid in Brusselse en Vlaamse scholen, en er is een spel ontwikkeld dat scholen en jeugdorganisaties kunnen gebruiken.
De campagne is gericht op jongeren tussen 11 en 18 jaar en wordt ondersteund door influencers Timon Verbeeck, Jietse Pauwaert, Ilias El Kostit en Keri-Belle Njikih.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Vibe Check , Sociale media , campagne , GO! Atheneum