In 2019 heeft de federale overheid nog altijd geen middelen en procedures om grote vastgoedprojecten, die oplopen van 50 miljoen euro tot honderden miljoen euro's, op een efficiënte manier te beheren. Dat besluit de Inspectie van Financiën in een vertrouwelijk auditrapport, dat De Tijd kon inkijken. De Regie der Gebouwen zegt in een reactie aan Belga dat interne procedures al werden "aangepast en verfijnd", nog voor de publicatie van de audit.
Overheid knoeit met grote bouwprojecten: 'tientallen miljoenen euro's verspild'
In het rapport, dat onlangs aan de regering is bezorgd, legt de inspectie in detail uit hoe in één dossier, het hoofdkantoor van de federale politie in Brussel, alleen al 40 miljoen euro is verspild. De inspectie waarschuwt dat de wantoestanden in dat dossier geen toeval zijn, maar te wijten zijn aan structurele problemen, zo schrijft De Tijd. "Deze audit moet de eerste minister en de minister van Begroting ertoe aanzetten maatregelen te nemen voor alle overheidsdiensten om dringend een onafhankelijk monitoringsysteem in te voeren voor grote bouwprojecten", luidt het.
De Regie der Gebouwen, die in het rapport ook met de vinger wordt gewezen, zegt dat ze haar volledige medewerking heeft gegeven aan de audit en dat ze de aanbevelingen ter harte zal nemen. Ze wijst er ook op dat de audit al enkele jaren geleden plaatsvond. "We hebben onze interne procedures al aangepast en verfijnd zonder op de publicatie van de audit te wachten", luidt het.
De beheerder van het vastgoed van de federale staat voegt nog toe dat grote projecten, zoals de bouw van gevangenissen en promotieopdrachten, "worden gemonitord en met de hulp van duidelijke procedures en in sommige gevallen met de hulp van externe experten worden opgevolgd".
Lees meer over: Brussel , Samenleving , RAC , Regie der Gebouwen , commissariaat federale politie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.