Parijs automatiseert metrolijn uit 1900
Lees ook: MIVB gaat automatische metro’s kopen
In Parijs kampen ze net zoals in Brussel met een overbevolking op lijn 1. Daarom koos de Parijse vervoersmaatschappij RATP voor een automatisering. Ondertussen rijden al de helft van de rijtuigen zonder bestuurder.
"Het grootste voordeel van de automatisering is dat we het aanbod snel kunnen aanpassen in functie van het aantal reizigers", zegt Gérald Churchill, operationeel verantwoordelijke van de RATP. "Als zich op een parallelle lijn een probleem voordoet, kunnen we meteen het aanbod verhogen, ook om 23 uur 's avonds."
Bij een volledig geautomatiseerde metrolijn, kan de frequentie worden opgedreven worden van een metro om de 3 minuten naar een stel om de 90 seconden. Voor de reiziger is het ook mooi meegenomen dat de bestuurderspost is vervangen door een uitzicht.
Maar er is ook een keerzijde aan de medaille. De geautomatiseerde metro betekent minder werkgelegenheid. Dat leidde echter niet tot onrust bij de parijse vervoersmaatschappij.
"We hebben al van bij de lancering van het project veel aandacht gehad voor het sociale aspect", aldus Churchill. "Al in 2007 sloten we een akkoord met de vakbonden over de toekomst van de metrobestuurders op lijn 1."
De bestuurders zijn overgeplaatst naar het controlecentrum, naar een andere metrolijn of ingezet om over de veiligheid van de reizigers te waken. De toegenomen veiligheid is trouwens nog een voordeel van een geautomatiseerde metro. De perrons zijn immers afgesloten met automatische deuren die open gaan tegelijk met de metrodeuren.
's Avonds en in het weekend rijden enkel nog onbemande metro's op de Parijse lijn 1. Eind dit jaar moet de lijn volledig geautomatiseerd zijn. In Brussel is het nog wachten tot 2016 op de eerste onbemande metro.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.