Aan metrostation Ceria/Coovi in Anderlecht moet tegen 2015 een parkeergebouw van vier verdiepingen komen, goed voor 700 parkeerplaatsen. Dat laat minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) weten. De uitbreiding van Ceria/Coovi is de eerste concrete stap in de langverwachte uitbreiding van de bestaande parkings. Nieuwe pendelparkings zal de Brusselse regering niet bouwen.
Parkeergarage met 700 plaatsen aan metro Coovi
Afgelopen zomer is een vergunningsdossier ingediend voor de uitbreiding van parking Ceria/Coovi. Tegen 2015 moet er een prefabconstructie van vier verdiepingen komen, goed voor 700 parkeerplaatsen. Dat het nog zo lang duurt heeft volgens de minister te maken met de moeilijke administratieve procedure. "Zo moet er een omslachtige milieueffectenstudie worden uitgevoerd."
Parking Stalle, aan de eindhalte van tram 4 op de grens van Ukkel en Drogenbos krijgt ook een prefabconstructie. Dat dossier is nog in voorbereiding. Grouwels kiest voor prefab wegens de hoge kostprijs (10.000 euro per plaats). Een klassieke parkeertoren kost 20.000 euro per plaats, een ondergrondse parking 30.000 euro per plaats.
Ook al om de kosten te drukken wil het Gewest voor de uitbating van de overstapparkings samenwerken met een privé-uitbater. Tegen het einde van het jaar wil Grouwels een marktoproep lanceren.
Het mag duidelijk zijn dat de ambities van de regering inzake overstapparkings flink zijn bijgesteld. In het mobiliteitsplan Iris II was immers nog beloofd om het aantal parkeerplaatsen gekoppeld aan een halte van het openbaar vervoer tegen 2020 uit te breiden van de huidige 1.860 tot ongeveer 16.000. Maar dat is weinig realistisch, zegt ook de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral). "Gezien de beperkte plaats en het beperkte budget is dat moeilijk haalbaar. Je hebt een hectare nodig om één metrostel te vullen", zegt Jeroen Verhoeven.
"De overstapparkings zijn vooral bedoeld voor mensen die wonen aan de grenzen van het gewest", klinkt het nog bij Grouwels. "Het is dus niet de bedoeling om grootschalige overstapparkings te bouwen. Zoals afgesproken met de andere gewesten in de GEN-conventie van 2003, moeten pendelaars zo dicht mogelijk bij hun woonplaats het openbaar vervoer te nemen."
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.