Parkeerplan creëert zes parkeerzones
Het plan onderscheidt vijf gereglementeerde zones. Van duurder naar minder duur krijgen die de kleurcode rood (drukke handels- en dienstwijken), oranje (secundaire centra), grijs, groen en blauw.
Zone
Parkeerduur
Tarief eerste uur
Gebruik vrijstellingskaart ?
Rood
Maximaal 2 uur
2 euro
Neen
Oranje
Maximaal 2 uur
1 euro
Neen
Grijs
Maximaal 4,5 uur
1 euro
Ja
Groen
Geen maximum parkeerduur
1 euro
Ja
Blauw
Maximaal 2 uur
Gratis binnen de toegelaten parkeerduur van de parkeerschijf
Ja
Nieuw in vergelijking met heel wat bestaande, gemeentelijke parkeerplannen is de grijze zone. "Die vormt een overgangszone tussen de rode of de oranje zone enerzijds en de groene zone anderzijds", legt minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) uit. "De grijze zone moet voorkomen dat automobilisten net buiten de rode of oranje zone al te lang parkeren. Er kan dan ook maximaal 4,5 uur geparkeerd worden tegen een tarief van 9,5 euro. Daarmee ligt het tarief in een grijze zone wat hoger dan in een groene zone, wat deze zone geschikt maakt voor meer centrale wijken."
Daarnaast is er ook nog een bijzondere evenementenzone in het leven geroepen. "Deze zone moet bewoners de garantie blijven geven dat ze in hun buurt kunnen parkeren, ook als in de nabijheid een (groot) evenement plaatsvindt", klinkt het. "In een dergelijke zone geldt geen maximale parkeerduur. Wel liggen de parkeertarieven er hoger dan in een rode zone. Bewonerskaarten en andere standaard vrijstellingskaarten zijn ook geldig in een evenementenzone." Een uur parkeren kost er 5 euro.
Vanaf 1 januari volgend jaar krijgen de negentien gemeenten een jaar de tijd om hun eigen parkeerbeleid aan te passen aan het Gewestelijk Parkeerbeleidsplan. In die tijd moeten ze een eigen Gemeentelijk Parkeeractieplan opstellen en goedkeuren, inclusief de organisatie van een openbaar onderzoek.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.