Reynders: ‘Autoloze zondag aanpassen’
"Autoloze zondag is een feestelijk evenement, maar gevaarlijk in zijn huidige vorm." Dat zegt Didier Reynders, kopman voor de Franstalige liberalen in 2014, in een interview met La Capitale. "Als je kinderen vrij laat rijden op de openbare weg, zonder controle, dat helpt ze niet bij het begrijpen van de risico's. Ze maken fouten die ze later herhalen."
Reynders wil daarom opnieuw beperkt autoverkeer toelaten. "Er zijn nu al mensen die zich met de auto verplaatsen op autoloze zondag", zegt hij. "Bejaarden die de taxi nemen, of mensen die zich voor hun werk moeten verplaatsen. Ik stel dus voor om de grote assen open te stellen voor het autoverkeer. Daarnaast moeten we op autoloze zondag opteren voor plaatselijke evenementen in de wijken, die zich concentreren op verkeersveiligheid."
'Bouw GEN versnellen'
Om de mobiliteitsproblemen in Brussel aan te pakken, wil Reynders onder meer de bouw van het GEN versnellen. Onlangs maakte Infrabel nog bekend dat het voorstadsnet er niet komt voor 2025, onder meer door financieringsproblemen.
"Met een beetje goede wil vanwege de NMBS is het mogelijk om het GEN in 2020 of zelfs 2019 in dienst te nemen", klinkt het. "Als de investeringen versneld worden. Het verbaast mij ook dat de PS-ministers in de federale regering zich daar niet mee bezig houden."
Reynders pleit er ook voor om de bestaande haltes in het gewest maximaal uit te baten ten behoeve van de Brusselaars. Ook als dat gaat ten koste van de snelheid waarmee pendelaars in het centrum geraken. "Mensen gaan het spoor niet verlaten omdat ze er vijf minuten langer over doen", zegt hij. "Anderzijds moeten we oppassen: wie tegen pendelaars is, is immers tegen bedrijven in de stad."
Ook voor de MIVB breekt Reynders een lans in het interview. "De tijd van 'alles voor de auto' is voorbij", zegt hij. "We moeten de mobiliteit in Brussel opnieuw uitdenken. We hebben duidelijke beslissingen nodig. Daarom heb ik bijvoorbeeld Beliris gevraagd om de studie naar de metro naar het zuiden te versnellen. Als zou blijken dat dat toch niet mogelijk is, dan moeten we de tram in eigen bedding versterken."
De vicepremier wil ten slotte nog dat er elektrische Villo's komen en wil dat de MIVB een minimale dienstverlening voorziet bij vakbondsacties.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.