De gemeente Schaarbeek vraagt het Gewest de plannen voor de Josaphatsite aan te passen. Op die plek langs de spoorweg plant Brussel een nieuwe stadswijk van ongeveer 25 hectare. Maar de woningen staan te dicht op elkaar, de invalswegen zullen oververzadigd zijn, en er is te weinig bediening door het openbaar vervoer, zegt burgemeester Bernard Clerfayt (Défi).
Schaarbeek over Josaphatsite: 'Te weinig groen, te veel beton'
De krant Le Soir bericht donderdag over de bezwaren van Schaarbeek rond de bebouwing van de Josaphatsite, die in het noorden aan Evere grenst. De gemeente heeft een openbaar onderzoek ingesteld en dat legde meerdere pijnpunten bloot.
1. Mobiliteit
"De nieuwe wijk zou maar over drie ingangen beschikken, op de Wahislaan, de Gilisquetlaan en aan de Deboeckbrug", zegt burgemeester Clerfayt aan de krant. "Uit onderzoek blijkt dat de brug tijdens de spitsuren nu al verzadigd is. Met 1.800 extra woningen zou de verzadiging daar 130 procent bedragen. Dat is onmogelijk."
De gemeente vraagt daarom ook dat er meer openbaar vervoer zou stoppen aan de toekomstige woonwijk. Op dit moment zijn de dichtstbijzijnde tramhaltes 15 minuten stappen. De GEN-treinhalte Evere bevindt zich op het terrein van de buurgemeente. Bovendien is er nog geen enkel akkoord afgesloten met de NMBS.
2. Voetgangerstoegangen
Er zijn in het richtplan drie oversteekplaatsen over de treinsporen voorzien voor voetgangers. Het gaat om twee passerellen en een ondergrondse passage. "Wij willen een derde bovengrondse passerelle", zegt Clerfayt."De ondergrondse voelt onveilig aan."
Bovendien zou de gemeente Schaarbeek liefst ook een parking zien op het aangrenzende industrieterrein, waar de toekomstige bewoners dan hun wagen zouden kunnen achterlaten.
3. Groene ruimte
De Josaphatsite is vandaag nog grotendeels een groene weide, maar volgens de bouwplannen komen er 1.800 woningen, sportinfrastructuur, een hotel, kantoren, een school en twee kinderdagverblijven. Het gewestelijke plan laat te weinig groene ruimte over, zegt Clerfayt. "Als de dichtheid van de bebouwing blijft zoals gepland, dan is er geen ruimte meer om er kwaliteitsvolle groene ruimte van te maken."
"De dichtheid van de bebouwing moet herbekeken worden, en toch financieel haalbaar blijven. Beter een paar gedroomde woningen verliezen, dan dat er helemaal geen gebouwd worden", concludeert Clerfayt.
Het Gewest heeft nog geen definitieve beslissing genomen over de inrichting van de Josaphatsite. Ook de buurtvereniging Commons Josaphat wil inspraak in de plannen van het Gewest, en vraagt dat de gemeenschap zou worden betrokken bij de plannen.
Lees meer over: Schaarbeek , Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.