OKRA, de vereniging voor senioren in Vlaanderen en Brussel, heeft vrijdag in Schaarbeek drie awards uitgedeeld aan drie banken die een extra dienstverlening aanbieden voor de klanten die digitaal niet onderlegd zijn. VDK, KBC en Belfius vielen in de prijzen voor hun initiatieven.
Seniorenvereniging OKRA deelt awards uit aan drie bankinitiatieven
Niet iedereen is online vaardig genoeg, en zeker niet de senioren. Terwijl steeds meer bankkantoren en geldautomaten verdwijnen, wil OKRA net de banken die wel nog een extra initiatief nemen een pluim geven. Sommige diensten focussen op het digitaal vaardiger maken van de klant en andere diensten proberen de minder digitaal vaardige klanten zo goed mogelijk te ondersteunen.
Een eerste OKRA Award gaat naar VDK voor de kiosken, want die maken het nog altijd mogelijk om rekeninguittreksels af te printen. Ze zagen bij VDK het aantal geprinte afschriften zelfs nog stijgen.
KBC viel in de prijzen voor de service aan huis van de KBC-Belmobiel. Wie moeite heeft met de digitale toepassingen, kan via de belmobiel een KBC-medewerker aan huis laten komen om te helpen met de dagelijkse bank- en verzekeringszaken.
Tot slot mag ook Belfius met een award naar huis voor de Belfius Direct Phone voor 70-plussers, een gratis dienstverlening, waardoor niet alleen mensen die minder thuis zijn in de digitale wereld, maar ook minder mobiele personen, slechtzienden en blinden, ongeletterden en mensen met enkel een klassieke telefoon hun geldzaken toch autonoom kunnen beheren.
Op de prijsuitreiking benadrukte OKRA dat ze de afspraken rond het niet-digitaal bankieren graag in de wet willen verankeren. De organisatie hoopt dat op politiek vlak de wetteksten die ingediend zijn rond de bereikbaarheid van bankkantoren en geldautomaten, ook werkelijk gestemd en uitgevoerd worden.
Lees meer over: Samenleving , seniorenbeleid , bankensector , Belfius
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.