Als de toekomst van de Brusselse tunnels op tafel komt, zal het niet enkel over sluitingen gaan. Mobiliteitsminister Pascal Smet sluit een nieuwe tunnellus voor de Stefaniatunnel niet uit.
Smet sluit bijkomende tunnel niet uit
Lees ook: Smet: ‘Metro doortrekken tot Vlaanderen’
In interviews met La Dernière Heure en De Standaard zegt Smet dat ook nieuwe tunnels geen taboe zijn. Hij noemt het voorbeeld van de verbinding tussen de Louizalaan en de Kleine Ring richting Hallepoort. Die verloopt nu bovengronds door de flessenhals op de Louizalaan, met files tot gevolg.
De aanleg van een bijkomende tunnellus zou daar soelaas kunnen brengen, aldus Smet. Tunnels die de levenskwaliteit verhogen kunnen zinvol zijn, is de boodschap.
In de interviews zegt de minister dat hij die bijkomende tunnel laat bestuderen. Zijn kabinet klinkt wat voorzichtiger. “Niets is op dit moment concreet. We willen vooral het signaal geven dat ook dit soort ingrepen niet taboe mag zijn als het over de tunneltoekomst gaat.”
In het verleden werden al eens plannen getekend voor de aanleg van de tunnellus. Vraag is of die nog bruikbaar zijn.
Een tiental jaar geleden lanceerde Smet ook al eens de piste van een autovrije flessenhals op de Louizalaan. Dat idee haalde het toen niet.
In het verleden toonde Smet zich ook al voorstander van een tunnel onder de Keizer Karellaan, die ook op die plek de levenskwaliteit drastisch zou kunnen verhogen. Dat idee ligt vandaag niet op tafel.
Bekijk hieronder een video met uitleg van Pascal Smet en een reactie van een winkeluitbaatster. Zij is tegen de extra tunnel. "Hoe meer auto's voor onze vitrine, hoe liever", klinkt het.
Tunnels
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Tunnels
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.