De Stad Brussel heeft zaterdagochtend de eerste verwezenlijkingen voorgesteld, sinds de lancering van haar fietsactieplan een jaar geleden. Het hoofddoel was toen om het aantal fietsende Brusselaars te verdubbelen tegen 2024. Dat doel is dankzij de coronacrisis sneller in zicht dan verwacht. "Het komt er nu op aan om die nieuwe fietsers op de fiets te houden”
Stad Brussel viert eerste verjaardag van fietsactieplan
Een jaar geleden was het hoofddoel van fietsactieplan van de Stad Brussel om het aantal fietsende Brusselaars te verdubbelen tegen 2024. "We zijn er nu al zeker van dat dat gaat lukken", zegt Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt. In september 2020 lag het aantal fietsers in Brussel Stad maar liefst 87 procent hoger dan een jaar eerder.
“Brussel volgt een trend die we in heel wat steden ten noorden en zuiden van ons opmerken: de inwoners kiezen resoluut voor de fiets,” Dhondt. “De coronacrisis heeft die trend nog in een stroomversnelling gebracht. Het komt er nu op aan om die nieuwe fietsers op de fiets te houden”
Veiligheid en comfort van de fietser voorop
Wie mensen op de fiets wil houden, moet investeren in een goede fietsinfrastructuur. Brussel Stad legde het afgelopen jaar dan ook tientallen fietspaden aan. Het gaat niet altijd om nieuwe fietspaden, maar ook om de vernieuwing van oude fietsinfrastructuur.
Op de Jacqmainlaan in de Kaaienwijk werd een rijstrook geschrapt voor de aanleg van bredere fietspaden. Op andere plaatsen duiden tijdelijke markeringen nieuwe fietspaden aan, in afwachting van de definitieve heraanleg. Zulke provisoire fietspaden vind je bijvoorbeeld op de Ravensteinstraat, de Cellebroersstraat en de Kapellestraat. Ook op de Adolphe Maxlaan, die vanaf 2021 heraangelegd zal worden in de stijl van de voetgangerzone, kunnen fietsers van dergelijke, voorlopige fietspaden gebruik maken. Vanaf volgende maand zullen ook op de Koloniënstraat gemarkeerde fietspaden in beide richtingen aangebracht worden.
Schepen voor Stedenbouw, Openbare Ruimte en Nederlandstalig Onderwijs Ans Persoons benadrukt dat de veiligheid en het comfort van fietsers en voetgangers bij elke heraanleg van de openbare ruimte centraal zullen staan. “We geven hen niet alleen veel meer plaats, maar kijken ook naar aangepaste materialen en proberen hoogteverschillen te beperken."
Extra stalplaatsen voor fietsen
Extra fietsers betekent bovendien een hogere nood aan parkeerplaatsen. Het afgelopen jaar werden er daarom een zeshonderdtal fietsnietjes geplaats, terwijl dat er vroeger slechts ongeveer honderdvijftig per jaar waren.
Het stadsbestuur zet ook in op extra fietsboxen, om veilig te kunnen stallen. Tot nu werden er zo'n 38 boxen geplaatst. Twintig fietsboxen zijn besteld en er loopt een aanbesteding om er nog eens vijftig bij te bestellen. Door de grote vraag naar fietsboxen loopt de levering echter vertraging op.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , fietsactieplan , fietspaden
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.