Het immersieonderwijs in de Franse gemeenschap blijft ter plaatse trappelen. Vorig jaar volgde slechts 4,1 procent van alle leerlingen vakken in een andere taal dan het Frans. De hoofdoorzaak: een tekort aan leerkrachten die de taal voldoende beheersen.
Tekort aan leerkrachten in immersieonderwijs
Bij immersie volgen leerlingen vakken zoals wiskunde of geschiedenis in het Engels, Duits of Nederlands. Op die manier komen ze vaak in contact met de taal, wat de kansen op tweetaligheid én een job verhoogt.
De vraag naar immersieonderwijs is dan ook groot. Maar na een eerste hoge vlucht, met meer dan een verdubbeling in tien jaar tijd, stagneert het aantal leerlingen in immersie, weet La Dernière Heure. In het middelbaar volgden vorig schooljaar 3,5 procent van de leerlingen vakken in een andere taal, het jaar ervoor was dat nog 4 procent.
Hoewel sommige inrichters, zoals de gemeente Jette, melden dat er onvoldoende vraag is in de scholen, gaan de meeste uit van een gebrek aan leerkrachten die vakken zoals wetenschappen in het Nederlands of Engels kunnen geven.
Willy Monseur, verantwoordelijk voor het onderwijs in Luik, ziet vooral financiële redenen. “In Groot-Brittannië verdienen leerkrachten na tien jaar wat ze in de Franstalige gemeenschap op het einde van hun loopbaan verdienen. En de salarissen in Vlaanderen liggen zo’n tien procent hoger dan bij ons”, aldus Monseur.
Nederlands is de populairste taal, goed voor twee derde van alle leerlingen die immersieonderwijs volgen. Het Engels komt op de tweede plaats, gekozen door 27 procent van de leerlingen, en vijf procent volgt Duits. Wel zijn er regionale verschillen. “In Luik hebben we veel meer vraag naar het Engels dan naar het Nederlands”, zegt Monseur.
Meertaligheid
Lees meer over: Samenleving , Meertaligheid
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.