Eind juni verhuist de parking voor toeristencars en internationale bussen vlakbij het Centraal Station naar de Berlaimontlaan. Dat heeft de Stad beslist naar aanleiding van de uitbreiding van de voetgangerszone. De autobusfederatie is niet opgezet met de gang van zaken.
Toeristenbussen moeten verhuizen door voetgangerszone
Lees ook: Nog geen busterminal
De nieuwe voetgangerszone en het bijhorende circulatieplan hebben niet alleen ingrijpende gevolgen voor de stadsbussen van de MIVB. Ook voor het internationaal busvervoer van en naar Brussel zijn er wijzigingen te noteren. De parking voor toeristenbussen in de Kardinaal Mercierstraat, vlakbij het Centraal Station, moet immers plaats ruimen voor ... een nieuwe eindhalte voor de MIVB-bussen. Dat vernam brusselnieuws.be bij schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD).
Vanaf 29 juni moeten de toeristenbussen parkeren langs de Berlaimontlaan, aan de Nationale Bank. Dat is niet naar de zin van de Belgische autobusfederatie. "De Kardinaal Mercierstraat was internationaal bekend als busparking en de Berlaimontlaan ligt een stuk verder van de Grote Markt", zegt Patrick Westelinck. "Dat is een probleem gezien de meeste passagiers van de bussen senioren zijn. De aanpassing valt ook slecht, midden in het toeristisch seizoen."
Daarnaast is de federatie niet te spreken over de manier waarop de beslissing is genomen. "De timing is heel krap en we zijn vooraf niet geconsulteerd", klinkt het nog. "De informatie over de nieuwe standplaats is bovendien erg vaag. Wij hebben overleg gevraagd, maar kregen nog geen antwoord." Volgens Ampe is er wel een brief gestuurd.
Ook rijst de vraag of er wel voldoende plaats beschikbaar is langs de Berlaimontlaan. Vandaag staan er soms al bussen tot in de Pachecolaan, dus nog een stuk verder van het toeristisch centrum.
Megabus
De verhuizing van de busparking heeft overigens ook gevolgen voor Megabus en andere internationale lijnbusbedrijven die halt houden aan het Centraal Station. "De verkoop van tickets voor reizen vanaf 29 juni is opgeschort tot we een beslissing hebben genomen over een alternatieve locatie", zegt woordvoerster Lindsay Reid. "We hopen zo snel mogelijk duidelijkheid te scheppen om de impact voor reizigers te beperken. Het is erg ongewoon dat we haltes moeten wijzigen."
Busstation
Minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) kondigde begin dit jaar aan dat hij laat bestuderen hoe het onthaal van internationale busreizigers op termijn beter georganiseerd kan worden. Een eventueel busstation zou goed gelegen moeten zijn, bij een knooppunt van openbaar vervoer en dichtbij de Vijfhoek. "Dat vergt investeringen, ook in voorzieningen zoals toiletten, horeca enz. We bestuderen dat", klonk het in het parlement.
Volgens Ampe zou een dergelijk busstation best aan het Noord- of het Zuidstation worden ingericht.
Dit artikel kwam tot stand dankzij informatie van een lezer via Signaleer Nieuws.
Voetgangerszone Vijfhoek
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving , Voetgangerszone Vijfhoek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.