De standplaatsen voor de private intercitybussen zijn krap berekend in het Brussels Gewest, en verdeeld over drie parkeerhaltes nabij het Centraal Station (Kardinaal Mercierstraat), Zuidstation en Noordstation. Eén centrale terminal kan de service verhogen.
Nog geen busterminal
Een aantal jaren terug is onder coördinatie van het Gewest samen met Visit Brussels en de Dienst Wegen van de Stad Brussel (toen CDH-schepen Christian Ceux) en andere gemeenten een parkeerplan uitgezet voor de toeristische autocars. In functie van de parkeertijd werden vaste standplaatsen aangestipt. Regel is: hoe verder van het centrum, hoe langer mag gestationeerd worden. Voor de reisbussen werd in hartje stad de Loxumstraat gereserveerd, tussen kathedraal en Centraal Station. Daar mogen maximaal 5 bussen kort stationeren. Aan het Atomium zijn er extra parkeerplaatsen.
De regel voor ‘kort parkeren’ in het centrum is dat bussen de reizigers moeten afzetten en nadien doorrijden naar een rustzone. Voor wat langer parkeren zijn 55 parkeerplaatsen voorzien in het hele gewest: aan de Pachecolaan (12), de Warande (4), de Poincarélaan (16), Bruparck (14) en nog extra plaatsen voor ‘lange duur’ (overnachting) aan de Madridlaan-Heizel (5), en de Willebroekkaai-IJzer (4). “Wij zijn vragende partij voor zoveel mogelijk standplaatsen, maar het is aan de gemeente om hier toelating voor te geven (of het Gewest als het gewestwegen zijn, red.),” stelt Martha Meeze, woordvoerder van Visit Brussels. Tot zover de reisautocars.
Niet ver van het Centraal Station, in de Kardinaal Mercierstraat, kunnen de intercitybussen terecht. De nieuwe spelers, Ecolines en Megabus, hebben dit als hun enige vertrek- en aankomstplaats gekozen voor Brussel. Al smeekte Megabus om een private stek. iD-bus (van SNCF) naar Frankrijk heeft een halte aan de Frankrijkstraat en IC-bus (van Deutsche Bahn) naar Düsseldorf wacht aan Kardinaal Mercier.
Al jarenlang heeft Eurolines de buurt rond het Zuidstation als adres: de Fonsnylaan (Sint-Gillis) en het Grondwetplein tegenover Novotel, waar het opstappen veilig kan. Aan de Fonsnylaan 85 bevindt zich ook het ticketkantoor. Al spotten we Eurolinesbussen die reizigers en de kofferlading (in 4 minuten) afzetten langsheen ‘een stoep’, wat toch snel voor een verkeersfile zorgt, gezien de Fonsnylaan maar een dubbel rijvak heeft. Ook aan het Noordstation (Vooruitgangsstraat in Schaarbeek) heeft Eurolines een ticketkantoor en bevindt zich een op- en afstapzone. Maar ook aan de Simon Bolivarlaan worden passagiers al eens opgewacht, zien we. Het is duidelijk dat de chauffeurs zich naar best vermogen wat betreft vrije parkeerzone proberen te redden. Want het stukje Vooruitgangsstraat, achter de ingangsbrug voor treinreizigers, dient ook voor andere spelers die een mondje mee-eten van de vervoerssector: Eurobussing Airport uit Vilvoorde, Day Tours en Smira uit Schaarbeek, dat Brussel-Skopje aanbiedt.
”Brussel heeft geen eindstation voor langeafstandsbussen, wat het gecompliceerd maakt voor alle busoperatoren én voor de passagiers. Nu overleggen we met de lokale overheid om de beste oplossing aan te bieden,” stelt Hugo Faria, Marketing & Sales Manager voor Eurolines België/Nederland. Op het terrein loopt de beperkte ‘stationszone’ voor de internationale intercitybussen bij het Centraal Station goed vol bij momenten. Al getuigt Gorik Van Holen, kabinetschef van Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A):” We hebben geen indicaties dat er plots grote problemen opduiken sinds de komst van Megabus. Voorlopig zijn er geen bijkomende parkeerplaatsen nodig. De administratie Brussel Mobiel controleert dit in overleg met de politiezone. Als we signalen opvangen, ook van buurtbewoners die zouden klagen, bekijken we de situatie.”
Intercitybussen
Lees meer over: Economie , Intercitybussen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.