Als de nieuwe spoortunnel tussen Schuman en Josaphat opent, worden de treinhaltes Delta en Merode beter opgedoekt. Dat zegt reizigersorganisatie TreinTramBus. "Zo krijg je een metro-achtige frequentie en een beter leesbare treindienst op lijn 26."
TreinTramBus: 'Sluit stations Delta en Merode'
Eind 2015 breekt een nieuw tijdperk aan voor het oostelijk ringspoor, beter bekend als lijn 26. Niet alleen zullen voor het eerst treinen stoppen in de spookstations Arcaden en Mouterij, ook wordt de Schuman-Josaphattunnel tussen de Europese wijk en Meiser in gebruik genomen.
Met de nieuwe infrastructuur is de NMBS ook van plan om de frequentie vooral tijdens de spits gevoelig op te drijven. De lijn moet immers een belangrijke rol spelen in het langverwachte Gewestelijk Expresnet (GEN).
Maar er is ook een schaduwzijde. Omdat het centrale deel van het traject in twee wordt gesplitst, zal de frequentie uitgerekend in de drukste stations niet verbeteren. De helft van de treinen zal Etterbeek, Luxemburg en Schuman bedienen via de nieuwe Schuman-Josaphattunnel. De andere helft zal het oude traject door de Jubelparktunnel volgen met haltes in Delta en Merode (zie ook de spoorkaart onderaan het artikel).
Metrolijn 26
Reizigersvereniging TreinTramBus (TTB) stelt vragen bij de keuze om beide trajecten te blijven bedienen. Dat bleek vorige week op een colloquium over de toekomst van de trein in Brussel, georganiseerd door de Foundation for the Urban Environment. "De NMBS zou de haltes Delta en Merode beter laten vallen", zei Stefan Stynen van TTB. "Door alle treinen via de Europese wijk te sturen, zou je een metro-achtige frequentie en een beter leesbare treindienst krijgen op lijn 26."
De redenering is dat de reizigers van Delta en Merode met de metro naar Schuman kunnen, waar ze dan kunnen rekenen op een frequentere treindienst. Delta en Merode tellen op een weekdag respectievelijk ongeveer 750 en 1.100 opstappende reizigers. Daarmee zijn het lang niet de kalmste stations van Brussel, maar zijn ze wel een stuk minder druk dan Etterbeek (4.600), Luxemburg (5.700) en Schuman (6.800). Die laatste twee zullen bovendien aan belang winnen omdat er na de opening van de nieuwe tunnel ook extra IC-treinen gaan stoppen.
Plannen van 1991
De schrapping van Delta en Merode past echter niet in de visie van een polycentrische stad die centraal staat in de toekomstplannen van het Gewest. Aan Delta komt dan wel geen nieuwe Europese wijk, met een nieuw ziekenhuis in aanbouw en vele hectaren vrije grond is het wel een potentiële groeipool. "Het is de eerste keer dat ik een reizigersvereniging hoor pleiten om haltes af te schaffen", reageerde een verraste Jean-Paul Gailly, sinds kort topman van Brussel Mobiliteit. "De reactie is overdreven en naast de kwestie."
Ook de NMBS, door de groeiende vraag voortdurend geconfronteerd met infrastructurele bottlenecks, is niet geneigd om het oude tracé van lijn 26 op te geven. "Toen we in 1991 de bouw van de Schuman-Josaphattunnel begonnen te bestuderen was dat wel de bedoeling", gaf spoorwegingenieur Jean-François Geerts mee. "Ondertussen zijn we echter bijna 25 jaar verder en is de situatie geëvolueerd. Door de ontwikkeling van het Brussels gewest zijn ook Delta en Merode belangrijke polen geworden. Als spoorwegmaatschappij moeten we daar rekening mee houden."
Onderstaande kaart toont de belangrijkse spoorlijnen in Brussel, met rechts lijn 26 en in rode stippellijn de Schuman-Josaphattunnel:
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.