De spoortunnel Schuman-Josafat is maandag officieel in gebruik genomen. Het verkeer verloopt er vlot en er zijn geen problemen gemeld, aldus de NMBS. Voorlopig rijden echter nog niet alle geplande treinen door de tunnel omdat het station van de luchthaven nog dicht is.
Treinverkeer vlot, maar nog niet op volle kracht door tunnel Schuman-Josafat
Tot de heropening van het station Brussels Airport maken enkel voorstadstreinen op de lijnen S5 (Halle-Mechelen) en S9 (Eigenbrakel-Leuven, enkel in de spits) gebruik van de nieuwe tunnel. De geplande IC-treinen die de Europese wijk moeten verbinden met de luchthaven (via Bordet) zijn voorlopig nog afgeleid naar het station van Schaarbeek.
De nieuwe spoortunnel loopt onder de kantorenzone rond het Schumanplein en de herenhuizen van de Plaskywijk in Schaarbeek. De tunnel is 1,25 kilometer lang en verbindt twee spoorlijnen tussen de stations Schuman en Meiser.
Dankzij de nieuwe spoorschakel ontstaan nieuwe rechtstreekse verbindingen tussen de luchthaven in Zaventem, maar ook Halle, Vilvoorde en tal van kleinere stations op het oostelijk ringspoor (lijn 26) met Schuman, waar reizigers makkelijk kunnen overstappen tussen trein en metro. Tegelijk met de aanleg van de tunnel werd het station grondig gerenoveerd en uitgerust met twee extra perrons.
Alternatief
Op langere afstand creëert de tunnel een alternatief voor de verzadigde Noord-Zuidverbinding. In eerste instantie zullen enkel IC-treinen vanuit Charleroi en Dinant via de nieuwe tunnel naar de luchthaven sporen, maar op termijn zouden ook treinen vanuit Antwerpen en Luik de nieuwe infrastructuur kunnen gebruiken. In de huidige dienstregeling zijn geen treinen gepland in het weekend.
De opening van de tunnel was eerder gepland in december, maar werd uitgesteld omwille van de verhoogde terreurdreiging.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.