Midden december wordt de nieuwe spoortunnel in de Europese wijk in gebruik genomen. Daardoor krijgen de stations Luxemburg en Schuman onder meer een rechtstreekse trein naar de luchthaven. Voorlopig echter enkel op weekdagen.
Nieuwe treintunnel voorlopig ongebruikt in het weekend
Vanaf maandag 14 december zal twee keer per uur een IC-trein tussen de stations in de Europese wijk en de luchthaven rijden via de nieuwe Schuman-Josaphattunnel. De treinen zullen ook de stations van Etterbeek en Bordet aandoen en rijden tot 23 uur.
Daarnaast zullen (+- tot 21 uur) ook per richting en per uur ook twee S-treinen (S5) door de nieuwe tunnel rijden. Die zullen ook halt houden in de nieuwe halte Mouterij, vlakbij het Flageyplein in Elsene. Tijdens de spits komt er ook een verbinding tussen de Europese wijk en Leuven via de Schuman-Josaphattunnel (S9). Die lijn zal ook Mouterij aandoen.
De nieuwe tunnel zal voorlopig niet gebruikt worden in het weekend. Dan moeten reizigers vanuit Luxemburg of Schuman overstappen in het Noordstation om naar de luchthaven te sporen. Al kunnen ze natuurlijk ook nog altijd terugvallen op de luchthavenbus van de MIVB. Ook het oostelijk ringspoor (lijn 26) blijft zoals vandaag onaangeroerd op zaterdag en zondag.
Eerder beloofden de NMBS en voogdijminister Jacqueline Galant (MR) dat de dienstregeling in het weekend eind 2017 zou worden uitgebreid, maar de financiering daarvan zou nog niet vastliggen. De nieuwe tunnel en de bijhorende uitbreiding van het station Schuman kostte 365 miljoen euro. Daarnaast werd nog eens 266 miljoen euro geïnvesteerd in de verdubbeling van de sporen tussen de stations Watermaal en Schuman.
De verbindingen die de tunnel aandoen zijn in de meeste gevallen geen bijkomende trajecten. Het gaat om bestaande IC, L- of P-treinen die verlengd of verlegd worden. Vooral Schuman en Bordet worden daardoor beter bediend, maar stations zoals Schaarbeek, Delta en Merode zien het treinaanbod verminderen.
Thurn & Taxis wel in het weekend
Elders op het (voor)stadsnet worden verandert het aanbod nauwelijks, ondanks de naamsverandering van L-treinen in S-verbindingen. Wel nieuw is de heropening van halte Thurn & Taxis (vroeger Pannenhuis). Die nieuwe stop, vlakbij het nieuwe park op de site van Thurn & Taxis, zal overigens wel bediend worden in het weekend. De S10 (Aalst-Dendermonde via de Noord-Zuidverbinding en het westelijk ringspoor) rijdt immers wel op zaterdag en zondag.
Verder verdwijnt de bestaande verbinding tussen Halle en Aalst via het oostelijk ringspoor, de Europese wijk en Jette. In de plaats komt een nieuwe lijn (S4) tussen Aalst en Merode via Jette en de Europese wijk. In de spits wordt die verder doorgetrokken tot Vilvoorde. Tot slot zal de halte Groenendaal ook in de daluren bediend worden door de S8 tussen Louvain-La-Neuve en het Zuidstation. Bekijk hieronder de gedetailleerde netkaart van de S-verbindingen (klik voor grotere versie). De nieuwe dienstregeling staat al een tijdje op de website van de NMBS.
Tot slot nog een andere nieuwigheid in de dienstregeling vanaf midden december: door de elektrificatie van de lijn tussen Herentals en Mol kunnen de P-treinen tussen Brussel en Herentals verlengd worden tot Mol via Geel en Olen. Die stations krijgen zo een rechtstreekse verbinding met de hoofdstad.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.