Geert Cochez begon een paar maand geleden aan zijn nieuwe job als adjunct-directeur bij toerismeagentschap visit.brussels. Niet de gemakkelijkste job in tijden van terreurdreiging. "We zijn toch heel tevreden met de campagne. Maar nu is het weer tijd voor business as usual."
VisitBrussels over #CallBrussels: ‘Fijn dat Brusselaars opkomen voor hun stad’
U bent nu een paar maanden adjunct-CEO bij visit.brussels. Hoe gaat het?
“Het waren boeiende maanden, maar het was natuurlijk niet de gemakkelijkste periode om te beginnen in een nieuwe job. We hebben met de hele ploeg hard gewerkt om de perceptie over Brussel bij te sturen. Brussel moet zich meer dan ooit op een positieve manier tonen. We hebben daar al heel wat rond gedaan met onze campagne #CallBrussels.”
“We moeten goed inzetten op de troeven van Brussel, wat Brussel nu is, en wat het in de toekomst kan zijn. Op een moment zoals nu, wanneer we aangevallen worden om een negatief effect van onze multiculturele samenleving, moeten we goed nadenken over de positieve aspecten van de stad. En over hoe we die kunnen tonen in het buitenland. Dat hebben we met #CallBrussels gedaan. Zo konden we focussen op de bewoners van de stad en hun verhalen.”
Hoe zijn jullie op het idee voor een dergelijke campagne gekomen?
“Affichecampagnes zijn moeilijk rond de jaarwisseling, dus we hebben ons gefocust op online communicatie. We wilden een correct beeld van Brussel tonen, een stad die helemaal niet zo gevaarlijk is als de internationale media zeiden. En wie kan zo'n boodschap geloofwaardig vertellen? Dat zijn je vrienden, mensen die je kent, de Brusselaars zelf.”
“En zo zijn we samen met communicatiebureau Air op de telefoons en website gekomen. Er zit heel wat nostalgie in het idee: heimwee naar de telefooncel van vroeger, bellen met iemand aan de andere kant van de wereld, maar het is ook eens iets anders dan de vluchtige contacten die we steeds vaker hebben via het internet.”
Was de campagne een succes?
"Absoluut. Het was een risico om zo’n speciale campagne te organiseren, met die telefooncellen waar mensen naar konden bellen. Maar op vijf dagen hebben we 12.800 oproepen gehad, de telefoon rinkelde echt constant. Dat was veel meer dan we verwacht hadden. Heel veel Brusselaars hebben ook opgenomen. Het was ook fijn om te zien dat de Brusselaars hun stad ook zelf willen verdedigen, dat ze willen tonen dat Brussel wel degelijk een fijne stad is.”
Waren jullie nooit bang dat het mis zou lopen? Grappenmakers kunnen zo’n campagne makkelijk verpesten.
“We hadden vooraf al gemerkt dat veel mensen vonden dat iemand de stad moest verdedigen, en dat veel mensen dat ook zelf wilden doen. Iedereen heeft wel telefoontjes gehad van mensen die vroegen of alles wel oké was. Sommige collega’s hebben zelfs telefoon gehad uit Beiroet! Dat is toch een beetje de wereld op z’n kop. We hebben gemerkt dat de Brusselaars hun stad echt verdedigd hebben, er waren niet zo veel grapjassen die belden.”
Mogen we in de toekomst nog zulke atypische campagnes verwachten?
"Sociale media zijn heel belangrijk geworden om te communiceren, en daar zijn we bij visit.brussels erg goed in. We hebben een aantal profielen met veel volgers, en zo kunnen we onze boodschap goed verspreiden. #CallBrussels is zeker een inspiratie voor de komende jaren. En we willen zeker blijven werken met de bewoners van de stad zelf.”
“Met die campagne wilden we graag reageren op het negatieve nieuws over Brussel, als een soort van tegencampagne. Maar we willen wel zo snel mogelijk terugkeren naar een normale situatie, business as usual.”
Lees meer over: Samenleving , Economie
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.