De Vlaamse regering heeft vrijdag het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB) goedgekeurd. Daarmee zet de regering het licht op groen voor de ruimtelijke plannen voor het winkelcomplex Uplace. Om tegemoet te komen aan de kritiek van de Raad van State en om meer rechtszekerheid te creëren, stuurt de regering wel de opgelegde mobiliteitsvoorwaarden bij.
Vlaanderen keurt ruimtelijke plannen voor Uplace goed
Begin december 2015 nam de Vlaamse regering een vorige horde in het Uplace-dossier. De regering-Bourgeois nam toen al een principiële beslissing over het GRUP voor het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel (VSGB). Dat GRUP omvat de nieuwe ruimtelijke plannen voor het veelbesproken winkelcentrum in Machelen. Nieuwigheid waren twee bijkomende mobiliteitsvoorwaarden. Als er tegen eind 2017 geen garanties zouden zijn voor het geplande GEN-station (Kerklaan) en een pendelbusverbinding van De Lijn dan treden de nieuwe ruimtelijke plannen niet in werking en valt men terug op de bestaande plannen.
De Raad van State had echter bezwaren bij die werkwijze. Mobiliteitsvoorwaarden opleggen op zich is geen probleem, stelde het rechtscollege. Maar zeggen dat men zal terugkeren naar bestaande plannen indien de voorwaarden tegen eind 2017 niet vervuld zijn, vormt wel een probleem. De Raad van State had ook vragen bij de rechtszekerheid van de gebruikte methode, met name voor de vergunningen voor andere geplande initiatieven in de zone.
De Vlaamse regering heeft het GRUP nu definitief goedgekeurd. "Een verloederd gebied krijgt nu kansen op herontwikkeling en jobcreatie", stelt CD&V-minister Schauvliege. Volgens haar heeft de regering ook rekening gehouden met de kritiek van de Raad van State. Zo zullen de mobiliteitsvoorwaarden (het treinstation en de pendelbus) "uitsluitend gekoppeld worden aan de verkeersgenererende activiteiten: zij gelden voor de detailhandel, recreatie, kantoren en het ziekenhuis".
Met andere woorden, voor andere geplande initiatieven (bv. kmo's) kunnen intussen wel al vergunningen afgeleverd worden omdat die plannen weinig extra verkeer betekenen. Vergunningen voor activiteiten die wél te maken hebben met kleinhandel, kantoren en recreatie kunnen pas worden afgeleverd, zodra De Lijn een beslissing heeft genomen over de hoogfrequente pendelbus en de vergunning voor het GEN-station in de Kerklaan is verleend.
Uplace 'verheugd'
Uplace reageert "verheugd" op de definitieve goedkeuring van de ruimtelijke plannen. "Deze finale beslissing is een belangrijke mijlpaal voor het project en de hele Kanaalzone die er al tientallen jaren verloederd bij ligt", zegt Jan Van Lancker, CEO van Uplace. "Als alles volgens plan verloopt, wordt de eerste steen voorzien eind 2016 met een opening twee jaar later, eind 2018", aldus Van Lancker.
Uplace
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Uplace
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.