Het aantal vliegbewegingen op Brussels Airport plafonneren en de stille weekendnachten verstrengen. Dat zijn enkele opvallende voorwaarden die voorgesteld worden in het laatste advies aan de Vlaamse regering voor het verlenen van een nieuwe omgevingsvergunning aan Brussels Airport.
Vlaanderen krijgt advies om aantal vluchten op Brussels Airport te plafonneren
Het advies, dat Belga kon inkijken, is afkomstig van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie (GOVC). Haar advies is zo'n beetje het ultieme advies voor de Vlaamse regering, die normaal tegen eind maart een beslissing moet nemen.
De GOVC stelt voor om een "voorwaardelijk gunstig" advies te verlenen voor een nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport, van onbeperkte duur. Daarbij zou het totale aantal vliegbewegingen op de luchthaven wel beperkt worden tot maximaal 234.000 vanaf 2030. Dat plafond ligt lager dan de zowat 240.000 vluchten die de luchthavenuitbater zelf verwacht tegen 2032.
Het advies stelt daarnaast voor de stille weekendnachten - die momenteel alleen betrekking hebben op vertrekkende vluchten - te verstrengen. Zo zouden vanaf 2026 geen vertrekken, maar ook geen landingen toegestaan worden tussen 1 uur en 5 uur in de nachten van vrijdag op zaterdag, zaterdag op zondag en zondag op maandag. Tegen 2030 zou dat zijn van 23 uur tot 7 uur. Er zijn enkele uitzonderingen voorzien.
Demir gaat met document 'aan de slag'
Het advies "suggereert enkele zware voorwaarden die de exploitatie beperken", aldus Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) in een reactie. Ze gaat ermee aan de slag om "een evenwicht te vinden tussen welvaart en impact voor de omgeving".
De strengere voorwaarden kwamen er volgens Demir op advies van het Departement Zorg. Zij zegt niet op de finale beslissing vooruit te lopen, maar met het document aan de slag te gaan. Demir: "Het advies geeft aan dat het zoeken blijft naar manieren en maatregelen om deze belangrijke economische activiteit en de welvaart die eruit voortvloeit voldoende in evenwicht te houden met een aanvaardbare impact voor de omgeving en de omwonenden."
Demir voegt nog toe dat het advies oordeelt dat de aanvraag voor een nieuwe omgevingsvergunning op het vlak van stikstof voldoet aan het stikstofkader. "Het feit dat het stikstofdecreet van kracht is, speelt daarin een belangrijke rol", luidt het.
Demir heeft in principe tot en met 29 maart om een beslissing te nemen.
'Slagader economie dreigt dichtgeknepen te worden'
Ondernemersorganisatie Voka kan niet leven met de beperkingen die voorgesteld worden in het advies van de gewestelijke omgevingsvergunningscommissie. "Brussels Airport is een slagader van onze economie. Het is compleet ondenkbaar om die dicht te knijpen", aldus Voka. "De luchthaven moet alle kansen krijgen om mee te groeien met de economie."
Halfslachtig
Voor Bond Beter Leefmilieu (BBL) zijn de voorgestelde maatregelen "kleine stappen" en is er meer nodig. "Wij en de omwonenden nemen enkel genoegen met een bindend pad richting een geluidsarme en CO2-neutrale uitbating van de luchthaven", luidt het in een persbericht.
De maatregel om strenger te zijn in de weekendnachten, noemt de milieubeweging bijvoorbeeld een halfslachtige maatregel die in de praktijk weinig gezondheidswinst zal opleveren voor de buurtbewoners. "Want wat baat het om tijdens het weekend te kunnen slapen, als je tijdens de week iedere nacht opnieuw wakker wordt gevlogen?"
Lees meer over: Economie , Brussels Airport , Brussels Airport geluidsoverlast , vliegbewegingen , Zuhal Demir
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.